Vurderer gruppesøksmål

Tilbake i januar i år, kunne vi lese at eieren av en norsk Tesla Model S ikke hadde turt å bruke bilen siden mai i fjor. Grunnen var at førersetet var løst!

Knappe to år etter han kjøpte Tesla model S begynte problemene. Det var i november 2018 han for første gang merket at førersetet beveget på seg under en såkalt «fantombremsing», en feil som gjør at bilen bremser tilsynelatende uten grunn.

https://www.nettavisen.no/okonomi/forersetet-har-vart-lost-i-to-ar-na-tor-ikke-svein-halvard-a-bruke-teslaen-lenger/s/12-95-3424067419

I artikkelen forteller journalist Nina Lorvik om hvordan Svein Halvard Nergård siden desember 2018 har vært i dialog med Tesla for å få rettet opp i feilen. Det var først under en servicetime tre måneder senere, at Tesla konstaterte at setet var løst. Et løst førersete bør vel ikke kunne kategoriseres som en bagatell, så det kan virke en smule underlig at det skulle ta så lang tid før dette ble tatt tak i.

Men, dette var ikke enden på historien – langt derifra. Nergård forteller følgende i Nettavisens artikkel:

De foreslo en løsning, men de hadde ikke deler for å fikse feilen. Så hørte jeg ikke mer fra dem.

Svein Halvard Nergård om servicetimen hos Tesla i mars 2019.

Tre måneder og flere purringer etter servicetimen, fikk Nergård vite at setet kanskje måtte byttes ut, men at ventetiden kunne være på opptil ett år. Dermed sendte han klagebrev til Tesla og viste til forbrukerloven; enten fikk Tesla bytte setet, ellers fikk de gi ham en ny bil. Men, ifølge Tesla var visst ikke et løst førersete noen vesentlig mangel.

Historien til Nergård er heldigvis ikke hverdagskost. Likevel er det dessverre slik at Tesla er det bilmerket det klages desidert mest på i Norge, med over 200 klager bare i 2020. Stort sett gjaldt henvendelsene nettopp bilens kvalitet.

I Nergård møtte nok Tesla en kunde med prinsipper. I Nettavisens artikkel kan vi lese at han vurderer å gå til gruppesøksmål mot Tesla sentralt og han skal ha vært i kontakt med flere andre Tesla-eiere, både i Europa, USA og Australia.

Jeg har en såpass god sak at jeg kjører løpet helt ut.

Svein Halvard Nergård til Nettavisen, januar 2021.

Vi i Bilklager mener selvsagt at Nergård og alle andre bileiere fortjener den kvaliteten de har betalt for. Et løst førersete er en så urovekkende feil, at den selvsagt ikke hører hjemme noe sted. Vi har heller ikke vanskelig for å forstå at Tesla er veldig populære biler, nesten smått futuristiske der de kommer trillende ut fra Teslas mange samlebånd, men … kvalitet og sikkerhet, det må være på plass i alle ledd.

Nergård fortalte journalist Nina Lorvik at målet hans var å få Tesla til å kjøpe tilbake bilen, slik at han skulle slippe å selge en bil med en slik mangel. Samtidig ønsket han erstatning for at han ikke hadde kunnet bruke bilen, samt ubehaget han har vært gjennom. Avslutningsvis kommenterte han at han håpet engasjementet også førte til en løsning for andre i samme situasjon, samt at Tesla fikk seg en ekstra smekk ved et eventuelt gruppesøksmål.

Det fornuftige fra Teslas side, ville gjerne være å rette opp i feilen med det samme. Om man er i stand til å produsere biler, men ikke reservedeler, da er vel bilen gjerne ikke helt klar for markedet enda? Kan bilene ha blitt pushet ut før ting var klart? Kan de mange feilene vi lister opp på Teslaklager være symptomer på at bilene egentlig ikke var helt gjennomtestet enda? Hva med serviceverkstedene og deres evne og kapasitet til å håndtere de av kundene som opplever problemer?

Hva mener du? Har du selv erfart noen av de problemene vi lister opp, eller har du hatt andre opplevelser? Send oss gjerne noen ord om dette (info@bilklager.no), eller meld deg på i gruppeklagen vår. Vi tar selvsagt også imot ros og ris fra alle med et engasjement enten for eller mot det vi skriver om.

Bilen på bildet øverst i artikkelen er forresten ikke Nergårds Tesla Model S, men en etter vår smak velkledd Tesla Model X.

Leave a Reply

%d bloggers like this: