Tesla saksøkes i Danmark på grunn av lang ladetid – i Norge er de allerede dømt

Den danske avisen Politiken publiserte 6. mars at 75 danske Tesla-eiere har anlagt sak mot bilfirmaet. Hver av dem krever 100.000 danske kroner (ca 135.000 norske) for et problem som trolig også gjelder nærmere 10.000 norske Tesla-eiere.

Bilklager følger spent med på saken i Danmark, samt en lignende sak i Norge (se nedenfor) og oppfordrer norske Tesla-eiere til å følge med på Teslaklager.no. Dersom det utbetales erstatninger i disse sakene, vil vi følge opp og vurdere søksmål på vegne av andre norske Tesla-eiere som kan ha et gyldig krav.

Saken er at Tesla sendte ut en softwareoppdatering i 2019, som gjorde at Tesla Model S kjøpt i perioden 2013-2015 begynte å lade langt saktere ved Teslas hurtigladere. På spørsmål fra kunder, nektet Tesla for at oppdateringen medførte lengre ladetid, men før- og etter-kontroller viste at oppdateringen var direkte årsak til problemet.

Dette har generert rettssaker i flere land – blant annet i Norge, hvor det ble solgt rundt 10.000 Teslaer i perioden. 29. april vant over 30 norske Tesla-eiere frem med samme saksgrunnlag og Tesla ble dømt til å betale hver av dem 136.000 kroner (se dommen nederst). Om de anslagsvis 10.000 norske berørte Tesla-eierne skulle fått samme erstatning, ville dette utgjort 1,36 milliarder kroner!

Politiken var i sin artikkel i kontakt med danske forbrukermyndigheter og andre eksperter, som problematiserte bruken av automatiske oppdateringer på så kostbare varer som biler. Dersom oppdateringene medfører svekkede egenskaper, burde ikke brukerne da kompenseres? Bør samme regelverk gjelde for et par sko til 300 kroner, som for en bil til en million kroner?

Tesla er ikke alene om å gjøre produktene sine dårligere. Apple sendte i 2016 ut en oppdatering som gjorde eldre iPhones tregere og gjorde batteriet ustabilt. Saken ble kjent som Batterygate og Apple ble dømt til å betale flere milliarder kroner i erstatning.

Bilklager har vært i kontakt med flere av de norske saksøkerne, som opplyser at dommen ble forkynt 17. mai. Det betyr at Tesla må gjøre opp for seg innen 31. mai, eventuelt anke innen 17. juni. Saksøkerne har hittil ikke mottatt noe oppgjør. Om Tesla anker, vil de altså hevde at kundene ikke har krav på erstatning om bilene i ettertid gjøres dårligere gjennom softwareoppdateringer. Dette minner i så fall veldig om Batterygate.

Bilklager har fått hånd om den norske dommen:

4 thoughts on “Tesla saksøkes i Danmark på grunn av lang ladetid – i Norge er de allerede dømt

  1. Jeg har en TeslaS 2016 modell som også opplevde langt lenger ladetid. Ladehastighet gikk fra ca 95 kW til Max 65 kW. Har tatt dette opp med Tesla, men får ingen forklaring. Kjører mye faste lengder feks til hytta og plutselig fikk jeg ikke opp ladehastigheten. Det ble noe bedre nå på ettervinteren i år.
    Dere skriver i artikkelen at det er opp til årsmodell 2015?

Leave a Reply

%d bloggers like this: