Problembilen Tesla Model X

20. mai skrev vi om pågående rettssaker i Norge og Danmark, hvor Tesla Model S-eiere krever over 135.000 kroner hver, på grunn av en softwareoppdatering Tesla sendte ut i 2019. Du kan lese innlegget her.

Saken ble gjengitt i medier verden over og vi har siden den gang opplevd en veldig pågang fra Tesla Model S-eiere som vil slutte seg til gruppeklagen vi forbereder mot Tesla i Norge. Vi er også blitt kontaktet av en rekke Model X- og Model 3-eiere, som alle melder om en lang rekke problemer med bilene sine.

I tillegg til gruppen vi har satt opp for Model S-eiere, setter vi opp grupper både for Model X- og Model 3-eiere. Først ut er gruppen for Model X og i dette innlegget vil vi kaste lys over noen av problemene som Model X-eiere har rapportert inn til oss.

Påmelding til alle gruppene gjøres gjennom denne linken – vi sorterer til riktig gruppe basert på modell.

Det urovekkende mange kjente og tilbakevendende problemer på alle X-modeller, helt siden den første Model X kom på markedet i september 2015:

Kategori 1

Hissig korrosjon av begge felgsett, både sommer og vinter. Kjent problem grunnet dårlig korrosjonsbeskyttelse; en Californisk bil eksportert til fuktig norsk klima med mye veisaltning.

Korrosjon i lakk på spoiler og luftvinger bak.

Glassene i baklyktene er ikke tette. Lyktene dugger, samt at det danner seg kondensvann innvendig.

Kagegori 2

Luftfjæring fremme blir tiltakende automatisk aktivisert under parkering. Sannsynligvis grunnet begynnende lekkasje av luftbelger på fremre luftfjæring. Dette er en kjent feil på Model X (i alle fall for biler produsert i 2016 og 2017) og feilen oppstår gjerne etter 2-4 års bruk.

Kategori 3

Drivakslinger fremme fortsatt defekte, til tross for flere forsøk på utbedring. Model X-eiere vi har vært i kontakt med, har slitt ned flere sett med fremre drivakslinger på under 100.000 km kjøring. Også dette er et kjent problem som mange Model X-eiere er plaget med.

Kategori 4

Kjent skjevslitasje av dekk på innsiden grunnet feilaktig og ikke-korrigerbar negativ camber/feil 4WD-innstilling.

Kategori 5

Voldsomme utgifter til hyppig utbytting av bremsedeler, til tross for Elon Musk sine uttalelser om at: “bremsedeler bokstavelig talt aldri trenger bytting..”

Kategori 6

Problemer som skyldes defekt eMMC-brikke i hovedskjerm. Alle Tesla Model X er innkalt for garantibytte, men delen er i internasjonal restordre. Tesla-eiere vi har vært i kontakt med, har måttet leve med de problemer den defekte eMMC-brikken forårsaker siden september 2020!
Resultatet er blant annet at hovedskjerm har en veldig langsom oppstart (30-90 sekunder), før det i hele tatt blir mulig å kjøre bilen.

Manglende lyd på blinklys og frysing av hovedskjerm, rettes midlertidig opp ved hard reset. En av kundene vi har vært i kontakt med har opplevd dette problemet rundt 15 ganger siden november 2020, da bilen sist var inne på kontroll – den aktuelle bilen har vært rundt 120 døgn på verksted i løpet av sine 4 år!

Hovedskjermen går i svart, ryggekamera feiler og passasjerairbag deaktiveres, inntil skjermen blir aktiv etter 2-5 minutters kjøring.

Feil og gjentakende unødvendig daglig aktivering av korrigerende nødstyring på manuell kjøring, uten autopilot.

Øvrige aktuelle feil

Hjullistene løsner – en kunde rapporterer at listene på venstre fremhjul har løsnet hele 8 ganger!

Vedvarende feil med setebelter – en kunde rapporterer at setebeltene på 2. og 3. seterad konstant snur seg og ikke kan brukes forsvarlig av passasjerer, uten daglig korrigering og sjekk.

Periodisk feil i sensor/kamera på høyre side/FWD (bakre sidedør), som gjør at døren ikke lar seg åpne.

Periodisk feil på autosete/quick entry – en kunde rapporterer om problemer med 2. seterad høyre side, hvor feilen til stadighet vender tilbake, selv om den er blitt korrigert flere ganger tidligere.

Vedvarende, spontan åpning av midtkonsollskuff under kjøring.

One thought on “Problembilen Tesla Model X

  1. Bilen min får max 80 kw efekt på superlading. Jeg bor i Arendal og har en X 2018. Mail fra Tesla sier at de har begrenset effekten for å spare batteriet. Dette er jo på ingen måte greit og jeg får aldri solgt bilen med halv ladeeffekt. Dette burde være enda en kategori.
    Hilsen Tom Kjetil Olsen

Leave a Reply

%d bloggers like this: