Tesla-problemene ingen snakker om

Det heter seg at “let, så skal du finne” (Matteus 7:7). En kan bruke dette i mange oppbyggende sammenhenger, som det å ikke gi opp og slikt. En kan selvsagt også snu litt på det. Om det for eksempel skulle gjelde det å lete etter feil og mangler, kan det være en spennende opplevelse å gi seg i kast med en Tesla. Her kan du komme over feil og mangler som du slett ikke ville forvente å oppdage på en vare som kostet mer enn noen hundrelapper.

Vi er gjerne vant med det fra diverse leker barna kjøper fra automater når vi er på ferie i varmere strøk; ting går i stykker kort tid etter at de er tatt i bruk. Vi avskriver slike ting. De kostet tross alt bare noen kroner og ga oss voksne et pusterom for en liten stund. Men, om en skulle oppdage smått vanvittige feil og mangler på en dyrere vare, da er det grunn til å reagere.

Vi har her tatt for oss 8 problemer som svært mange Tesla-eiere plages med. Selv om problemene er velkjente for dem som er berørt, er det veldig lite skriverier om dem. Det kan virke som at det å dekke Tesla-problemer ikke er i nyhetenes interesse.

1. Ikke akkurat topp kvalitet

Om du noen gang har erfart problemer med en Tesla, vet du trolig bedre enn andre hvor dyrt det kan være å fikse noe som ikke er dekket av garantien eller forsikringen. Dette forklarer hvorfor det er så dyrt å forsikre disse bilene. Delene av en langt dårligere kvalitet enn hva man skulle forvente av såpass dyre biler. Hvordan skulle det ellers ha seg, at vi opplever bolter som ruster i stykker etter få år, eller falkedører som til stadighet går ut av stilling? Det er ikke slik at alt ved en Tesla er av dårlig kvalitet, men mange erfarer at enkelte deler må skiftes rett som det er. Videre er Tesla eksperter i å vise til ytre forhold og ytre påvirkning, slik at de ikke skal måtte stå til ansvar og dekke reparasjonene selv.

2. Hvorfor slites dekkene på innsiden?

Mange av deltakerne i gruppeklagen mot Tesla, melder at dekkene slites ned på innsiden. Det er ikke noe unormalt i at dekk slites, men hvorfor slites de nettopp på innsiden? Tesla har riktignok en finurlig teknologi, som gjør at en kan stille inn bilens høyde på fem ulike nivå.

Det er veldig OK å kunne heve bilen om en skal ta seg frem på en humpete grusvei, og tilsvarende greit å kunne senke bilen om en har mil etter mil med motorvei foran seg. Det er derimot ikke akseptabelt at disse teknologiske nyvinningene skal resultere i at bilen belaster dekkene feil, slik at de til stadighet må skiftes ut grunnet forsterket slitasje på deler av dekkene.

3. Skranglingen gir seg ikke

En skal ikke hisse seg opp over bagateller, men når du plages av en evigvarende skranglelyd i din splitter nye luksusbil, da er det grunn til å reagere. Daglig leder i Bilklager AS, er en av så altfor mange som plages blant annet av dette problemet. I filmklippet over, er en liten kjøretur dokumentert; legg merke til de vanvittige lydene bilen lager. At nye biler skal være bekjent med slike problemer er helt uhørt. Det virker som om det er snakk om konstruksjonsfeil, for det er ingen enkel sak for servicepersonellet å få ryddet bort de plagsomme ulydene.

Det kan jo, for enkelte, oppleves noe plagsomt å kjøre rundt i bilen sin, bare for å oppleve at folk snur seg etter deg og flirer. “Fint skal det være, men du verden for en skrangling”, tenker de sikkert.

4. Speedometeret kan du se langt etter

Den gylne regelen vi lærte på kjøreskolen, er å holde øynene på veien. Dette er selvsagt grunnen til at politiet slår hardt ned på mobilbruk annet vi putler med mens vi kjører. En skulle derfor forvente at en bilprodusent har sikkerhet og trygghet i fokus gjennom hele designprosessen.

For Tesla sin del, kan det virke som om teknologien er høyeste prioritet. På Tesla Model 3 ligger nemlig speedometeret på touchscreenen, som ligger helt i sidesynet for bilføreren. Føreren må altså se bort fra veien for å kontrollere hastigheten. En kan jo begynne å undre seg litt..

5. Vedlikeholdet koster skjorta

Noe av grunnen til at man legger mer penger på bordet for en vare, er at dette skal lønne seg over tid. Kvalitet lønner seg, ikke sant? En får det en betaler for – slike ting.

De som kjører rundt i en Tesla, opplever imidlertid at vedlikeholdet er ekstraordinært dyrt for disse bilene. Som Tesla selv skriver på sine sider, “krever Teslaer ingen oljeskift, skifte av drivstoffilter, tennplugger osv.” Likevel oppfordrer Tesla kundene sine til et omfattende vedlikehold. I og med at Tesla ynder å peke på ytre påvirkning, eller feilaktig bruk av kjøretøyet, blir servicene gjerne temmelig kostbare affærer. Deltakere i vår gruppeklage mot Tesla, melder om titusener av kroner i årlige vedlikeholds- og reparasjonskostnader.

6. Servostyringen feiler

I og med at bilene er i fremre rekke teknologisk, byr de gjerne på noen feil og mangler som man har rukket å luke bort på eldre teknologiske løsninger. De fleste slike problemer er bare irritasjonsmomenter, men Tesla har klart å få på plass noen mekaniske problemer også. Enkelte har for eksempel erfart at rattet låser seg når man svinger. I slike situasjoner opplever man gjerne at livet passerer i revy, men man vil også erfare at reparasjonen kan ta flere uker, i og med at dette er et problem Tesla ikke har funnet helt ut av.

7. Lange serviceopphold

Det å levere bilen til service kan gjerne bli et eventyr for en Tesla-eier. En bør sette av rikelig med tid, men iblant vil det ta både dager og uker før en får bilen i retur. Dersom en del skal skiftes, og verkstedet ikke tilfeldigvis har den på lager, må den gjerne sendes fra USA. Videre er det mange som erfarer at problemene ikke blir løst ved første forsøk, eller at de i det minste oppstår på nytt, kort tid etter at feilene ble utbedret. Noe av dette skyldes at man tross alt kjører rundt i en gedigen datamaskin, hvor man til stadighet mottar oppdateringer.

Det som gjør det hele noen hakk verre, er det faktum at Tesla forbyr gjenbruk av deler. Dette har fått Norges Biloppsamleres Forening til å be Miljøverndepartementet om å gripe inn overfor Tesla. Tesla-verkstedene er faktisk pålagt fra Tesla om kun å bruke nye Tesla-deler ved reparasjoner. Da er det kanskje ikke så rart at ting tar tid?

8. Er Tesla-eiere egentlig bare selvfinansierte betatestere?

Enkelte opplever så mange feil og mangler med Teslaene sine, at de oppfatter seg mer som betalende betatestere. Vanligvis blir testere greit betalt for å gjennomprøve et produkt, for så å flagge det som er av feil og mangler, men en kan begynne å lure på om Tesla faktisk har klart kunststykket å få testerne til selv å betale for å utføre jobben. Hvordan skal en ellers forklare feil som ikke forsvinner, eller i det minste vender tilbake etter korte, velsignede fravær?

Om du kjører rundt i en Tesla som ikke fungerer helt som den skal

Som vi har skrevet om i tidligere innlegg, er det pågående klageprosesser både i Danmark og Norge, der Tesla-eiere har gått sammen i grupper for å få ryddet opp i plagsomme feil og mangler.

Vi i Bilklager AS, har satt opp en egen side der vi har listet opp et knippe gjentakende problemer. Svært mange av dem som har meldt seg på til gruppeklagen vår, kjører rundt i en Tesla Model S, produsert i perioden 2013-2016. Det viser seg nemlig at Tesla nedgraderte disse bilene gjennom en softwareoppdatering i 2019.

Videre har vi skrevet om hvordan også Tesla Model X-eiere plages av en rekke problemer. Vi kjenner til det samme for Model 3.

For å gjøre det enkelt, inviterer vi alle som opplever problemer med Teslaen sin til å melde seg på i gruppeklagen vår mot Tesla. Vi sorterer de påmeldte i grupper, slik at vi får spisset de ulike klageprosessene så godt som mulig. Vi kommer til å fortsette rekrutteringen til gruppeklagen gjennom sommeren, men rekrutteringen kommer til å fortsette videre fremover. Grunnen er at Tesla sender nye biler ut på norske veier i et stadig økende tempo og mange av de nye eierne erfarer at bilene slett ikke er helt som de burde være.

Dermed vil vi rekruttere til klagesakene våre, sette i gang klageprosesser og åpne opp for at nye melder seg på – enten i de eksisterende gruppene, eller ved at det etableres nye grupper for å fange opp også disse. Dette er praktiske detaljer som enkelt lar seg løse. Det som er problemet, er at Tesla produserer svært dyre produkter som er belemret med en rekke feil og mangler. Så lenge dette fortsetter, vil vi fortsette å bistå eierne, slik at de kan vinne frem mot en bilprodusent som er kjent for å være lite serviceinnstilt overfor dem som har vært så uheldig å betale overpris for en problembil.

Vi i Bilklager AS vil derfor oppfordre dem som erfarer problemer med Teslaen sin om å slutte seg til klagegruppen vår – det kan gjøre her.

Leave a Reply

%d bloggers like this: