Dieselgate

Du som har fulgt arbeidet mitt, vet at jeg har stått bak det norske Dieselgate-arbeidet siden 2016. I korthet går saken ut på at Volkswagen (Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda og Porsche) i en årrekke bevisst jukset med utslippstallene, for å få dieselbilene sine godkjent. Til sammen ble det jukset med 11 millioner bilen verden over. Hvem har vel ikke ligget bak en dieselbil og mistet pusten av den giftige eksosen den iblant spyr ut? Volkswagen visste at bilene ble testet, så bilene hadde et test-modus, der de slapp ut mindre avgasser under testforhold, mens de spydde ut dette under normal kjøring.

Uansett, Volkswagen har måttet betale over 300 milliarder kroner i bøter og erstatninger verden over. Først ut i Europa var Tyskland, der bileierne fikk i snitt 35.000 kroner per bil. Eiere fra hele Europa var med i et gruppesøksmål i Tyskland, og selv hadde jeg meldt på 1.000 norske bileiere. Det var bare de som hadde kjøpt bilen i Tyskland som fikk erstatning i den saken – resten måtte fortsette prosessen i sine egne land.

Jeg engasjerte da advokat for de norske deltakerne og den første gruppen ligger nå til behandling hos Forbrukerklageutvalget. Det er Møller Gruppen som representerer Volkswagen i Norge.

I september 2021, var EU ute og oppfordret Volkswagen til å betale snittet av hva de tidligere hadde betalt, når de nå skulle gjøre opp for seg i resten av Europa. Jeg samlet da inn en andre gruppe, som ble oversendt samme advokat like før påske.

Nå samler jeg inn den tredje og siste gruppen. Frist for påmelding er 30. april. Så snart fristen er passert, vil også denne tredje gruppen oversendes advokat og kravene klargjøres. I og med at jeg har jobbet med denne saken i over 6 år, er det ingen bedre steder å henvende seg om en ønsker en erstatning.

Volkswagen sin uthalingstaktikk har vært veldig effektiv, og folk tror gjerne ikke at de kan oppnå noen erstatning. Det hjelper selvsagt ikke at Forbrukerrådet og NAF helt fra 2016 har vært negative til initiativet. Det var de også da jeg i 2017 krevde at Tesla betalte erstatning til alle som hadde kjøpt toppmodellen Tesla Model S P85D. Den gang hadde Tesla markedsført bilen med 700 hestekrefter, mens den i realiteten hadde 465 hestekrefter. Dette var 30% mindre enn hva folk hadde betalt for, så jeg krevde prisavslag. Jeg hadde over 200 deltakere i klagen, men da Forbrukerrådet advarte folk mot å delta, trakk over halvparten av deltakerne seg fra saken. Jeg vant selvsagt frem, men vi var kun 80 klagere. De andre 1.500 berørte fikk ingen erstatning, for de krevde ingen erstatning. Det er alltid slik – det er kun de som krever som får.

Det samme gjaldt da jeg krevde erstatning fra DNB, for alle kundene de hadde lurt til å investere penger i eiendomsfondet DnB NOR Eiendomsinvest. Det var 7.000 investorer i fondet, men jeg fikk bare 1.500 av dem til å bli med i klagesaken. Forbrukerrådet var ute og advarte og mediene kalte meg og selskapet mitt, Klagehjelp AS, svindlere og kjeltringer. Vi vant frem for 97% av kundene våre og til sammen fikk de flere hundre millioner kroner i erstatninger. De som ikke klaget, fikk ingen ting og tapte milliarder. Mange av kundene mine var DNB-ansatte og de 3% som ikke vant frem var jobbet enten som investeringsrådgivere i DNB, eller de hadde egne investeringsselskaper – DNB mente disse burde vite bedre enn å investere i fondet..

Til sammen har kundene mine fått tilbake mellom 500 millioner og 1 milliard kroner på de klagesakene jeg har kjørt. Jeg har høstet en hel del negativ medieomtale, men det har vært lite mediedekning om at ingen andre har gjort en større innsats for norske forbrukere. En av grunnene er at samtlige kunder har måttet love taushet i bytte mot penger. Dette er vanlig praksis, da motparten på denne måten unngår negativ omtale og enda flere som klager. Jeg skrev derfor noen bøker, der jeg dokumenterte arbeidet. Jeg publiserte til og med en bok full av vitnesbyrd fra kunder. Samtlige av bøkene er å finne her.

Nå tilbyr jeg altså de som var berørt av Dieselgate en siste mulighet til å kreve erstatning. Det gjør ikke noe om du ikke eier bilen lenger, bare at du eide den tilbake i 2016. Det er det eneste som betyr noe. Jeg kan ikke garantere at du vinner frem, men fra alle tidligere klagesaker jeg har kjørt, er det i alle fall slik at kun de som krever erstatning ender opp med å få det. De andre får ingen ting. Det er selvsagt derfor Volkswagen haler ut tiden, men nå er det altså Europa og Norge sin tur til å få erstatning. Om du hadde en av de berørte bilene, er det nå du har muligheten til å gjøre noe med det.

SPONSOR: Dere som er sponsor for klagesakene som kjøres gjennom Bilklager.no, vil få deres del av suksesshonoraret som oppnås gjennom tredje gruppe i Dieselgate-saken, da denne kjøres gjennom Bilklager.no. Dette gjelder både eksisterende og nye sponsorer som registrerer seg innen saken er avgjort. Du kan lese mer om sponsoravtalen HER.

One thought on “Dieselgate

Leave a Reply

%d bloggers like this: