Dieselgate: Prisjustering og status

Det vil bli foretatt en prisjustering for Dieselgate i løpet av dagen. Påmeldingsavgiften vil oppjusteres fra 297 kroner til 349 kroner.

Vi holder fortsatt på med registrering av de som meldte seg på klagesaken Dieselgate den 21. april. Samtlige som har meldt seg på innen utgangen av 30. april, vil bli tatt videre i prosessen så snart april er omme.

Det er nå åpenbart at arbeidet med registreringer ikke vil være ferdig i løpet av april, men vi vil ha oversikt på samtlige som er påmeldt, slik at vi kan fullføre registreringene i ettertid. I og med at påmeldinger skjer via nettsiden, blir alt logget med dato og klokkeslett, så dette har vi god kontroll på.

Vi antar at arbeidet med å få sendt ut kvitteringer for påmelding vil måtte fortsette frem til ca 10. mai. Dermed vil det også være åpent for påmeldinger frem til da.

Som nevnt i nyhetsbrev til samtlige deltakere, ligger den første gruppen nå til behandling. Oss bekjent, er det ingen andre norske grupperinger som har stilt krav om erstatning. Dette er veldig beklagelig, da det ikke er noen tvil om at Volkswagen (VW, Audi, SEAT, Skoda og Porsche) jukset med 11 millioner biler og at 144.000 av disse bilene var norske. De har som kjent hittil betalt over 300 milliarder kroner i bøter og erstatninger verden over, men ingen ting til Norge enda. EU var ute og kjeftet på Volkswagen i september i fjor, og ba dem gjøre opp for seg i resten av Europa – og resten burde få det samme som man fikk i Tyskland, altså rundt 35.000 kroner per bil.

Da Dag Rune Flåten først ble kjent med saken, september 2015, gikk han straks i gang med å innhente informasjon verden over. Han hadde den gang selskapet Klagehjelp AS og rundt 30 ansatte. I to år, var 10 personer dedikert til arbeidet med Dieselgate. De samlet inn 3.500 deltakere til klagesaken Dieselgate, og samtlige deltakere ble i 2018 invitert med i en stor felles-europeisk rettssak i Tyskland. Det var den tyske versjonen av Forbrukerrådet og NAF som stod bak saken, men eiere fra hele Europa var invitert med.

Beklageligvis var det bare de som hadde kjøpt bilen i Tyskland som fikk erstatning den gangen – rundt 35.000 kroner per bil. Resten ble bedt om å ta saken videre i sitt eget land. Saken ble avgjort våren 2020.

Klagehjelp AS var gått over i historien. Gjennom selskapet, hadde Dag Rune Flåten sørget for at DNB-kunder fikk godt over 500.000.000 kroner (en halv milliard!) tilbake fra DNB. Han hadde også vunnet over Tesla, i den største saken som har vært i Norge. Dette skapte selvsagt veldig mektige fiender. De som egentlig har jobben med å hjelpe norske forbrukere, Forbrukerrådet, var den ivrigste fienden av dem alle. I stedet for å berømme arbeidet med å hjelpe DNB-kundene, var de ute og advarte i mediene. Dette resulterte i at Flåten kun fikk hjelpe 1.500 av de 7.000 kundene DNB hadde lurt inn i et råttent eiendomsfond. De som ikke fikk hjelp, tapte over 2 milliarder kroner på å ikke ta imot hjelpen. Mange som hadde lest Forbrukerrådets advarsler, var til og med veldig fientlige da de fikk tilbud om hjelp.

Da Flåten engasjerte seg i Volkswagens utslippsskandale, kom det enda flere fiender på banen. NAF, som er en medlemsorganisasjon for norske bilister. NAF har over en halv milliard kroner i årlige medlemskontingenter, men de løftet ikke en finger for å hjelpe norske bileiere med å kreve erstatning. I stedet var de ute og kritiserte Flåten og Klagehjelp. Forbrukerrådet, NAF, Forbrukertilsynet og en rekke medier (Motor – NAFs medlemsblad, Hegnar (i dag Finansavisen), DN, VG, E25, Dine Penger etc).

Nå er det gått over 6 år siden Dieselgate ble kjent. I Norge er det kun Flåten som har engasjert seg for å hjelpe norske bilister. I en YouTube-video tilbake i 2016, klippet han NAF-kortet sitt i to, meldte seg ut av organisasjonen og oppfordret samtlige andre til å gjøre det samme. Han mente den gang at det eneste NAF gjorde for den halve milliarden de hentet inn i kontingenter hvert år, var å gi ut et blad 6 ganger i året. Dette var så fullstappet med reklame, at de kunne gitt det ut gratis.

Han var også negativ til Forbrukerrådet, som får over 200 millioner kroner av skattepengene våre, for å hjelpe norske forbrukere. Mediene dekket flere ganger ordvekslingene mellom Flåten og Jorge Jensen i Forbrukerrådet, men de var alltid nøye på hvordan de vinklet historien. For å få ut et litt mer nyansert bilde av det hele, satte Flåten seg ned og skrev en rekke bøker om arbeidet, der blant annet dialogen med en del journalister ble gjengitt – slik den egentlig foregikk, før artiklene kom på trykk og fortalte en helt annen historie.

Den mest spesielle boken er nok “Kundene forteller”, som er en samling vitnesbyrd fra kunder som hadde fått hjelp. De ble aldri nevnt i mediene, så Flåten samlet noen av dem i en liten bok. Alle bøkene er å finne på Amazon – TRYKK HER for å se dem.

Det å arbeide med klagesaker i Norge, er en tung tilværelse og Flåten valgte til slutt å flytte fra landet i 2019. Fra fjellene i Sør-Spania har han fortsatt arbeidet og nå er altså arbeidet med Dieselgate snart i mål. Dette er den mest omfattende saken han noensinne har gitt seg i kast med – særlig fordi Volkswagen har gjort hva de kan for å hale prosessen ut i tid. Det er ingen tvil om at også norske forbrukere har krav på erstatning, selv om selvsagt Møllergruppen (som er Volkswagen i Norge), Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet og NAF har sagt at saken er tull og tøys hele veien. EU er derimot helt enig med Flåten, og EU er som kjent sjefen over alle sjefer, selv i Norge. Dermed er vi trygge på at vi kommer til å vinne frem med saken, og vi håper at det blir rettet erstatningskrav for så mange som mulig av de 144.000 norske berørte bilene. Om du ønsker å lese mer om klagesaken Dieselgate, TRYKK HER.

Leave a Reply

%d bloggers like this: