FØRST AV ALT:
Det går fortsatt an å melde seg på Dieselgate. Alle som melder seg på fra i dag av, samles i en ny gruppe. Det vil bli rettet krav om erstatning for samtlige av disse, og vi vil kreve at de får samme utbetaling som de som ligger foran i løypa. Jo flere vi er, jo bedre er det!
Veldig mange meldte seg på klagesaken Dieselgate i løpet av de siste ukene. Fra å være bare noen hundre som krever erstatning, er vi nå godt over 2.000 bileiere som krever å bli kompensert. Om vi får det samme som de fikk i Tyskland, vil Volkswagen måtte punge ut med rundt 100 millioner kroner!
EU var i september i fjor ute og kritiserte Volkswagen for at de brukte så lang tid på å betale erstatning til de berørte. Nå var det på tide at også resten av Europa, inkludert Norge, fikk sin erstatning. EU forventet at Volkswagen betalte det samme til oss som de betalte i Tyskland – det vil si rundt 35.000 kroner per bil.
Dessverre er det slik at ikke alle får erstatning. Om en ikke krever noe, da får en heller ingen ting. Slik var det også i Tyskland. Derfor er det veldig hyggelig at vi nå er godt over 2.000 som krever erstatning i Norge. Om vi får det samme som man fikk i Tyskland, vil det til sammen si rundt 100 millioner kroner i erstatninger i Norge. Flott! Selv Volkswagen vil merke dette. Det er viktig og riktig at de får en smekk. De jukset som kjent helt bevisst med utslippene over flere år.
Bare i Norge ble det jukset med 144.000 biler. Egentlig burde alle fått erstatning, men en må altså kreve det.
Dag Rune Flåten har arbeidet med saken siden den dukket opp på skjermene for 6 år siden og så vidt vi vet, er han den eneste som har samlet en gruppe norske bileiere for å hjelpe dem å få erstatning. De første klagene ligger allerede til behandling. Nå er det altså over 2.000 nye bileiere som i tråd med EUs oppfordring krever å få samme erstatning som de fikk i Tyskland.
Mange har tatt kontakt og lurt på om det stemmer at det går an å kreve erstatning for at bilen deres var en av de berørte bilene. Til dem svarer vi at Volkswagen til nå har betalt over 300 milliarder kroner i bøter og erstatninger verden over. Hittil er ingen ting betalt til norske bileiere.
Det er ingen grunn til at norske bileiere ikke skulle få erstatning, det er bare det at vi har ligget langt bak i køen. Nå er det endelig vår tur, så om en ønsker å få sin helt rettferdige kompensasjon for at bilen ble berørt av jukset, da må en kreve det. Det kan en enkelt gjøre ved å melde seg på i klagesaken Dieselgate. TRYKK HER for å lese mer, eller TRYKK HER for å melde deg på.
Enkelte ringer inn og ønsker å melde seg på over telefonen. Påmelding er nødt til å skje gjennom nettsiden. Grunnen er at vi da unngår risikoen for å rote bort et navn, eller skrive noe feil. Det er ikke alle som er vant med å trykke seg rundt på internett, men vi oppfordrer disse til å få noen til å hjelpe seg. Man trenger ikke sitte ved siden av hverandre for å få meldt seg på. Det holder at en sønn eller datter i en annen del av landet – eller noen andre man stoler på – går inn på www.bilklager.no og ordner påmeldingen.
Noen lurer på om de ikke bare kan stikke innom Møller og be om erstatningen. Det kan de selvsagt gjøre, men vi har ingen tro på at dette vil hjelpe noe. Møller er Volkswagen i Norge. Dersom de hadde hatt et ønske om å gjøre opp for seg, hvorfor skulle de da ha ventet i 6 år?
Andre ringer Forbrukerrådet og NAF. Det er flott. Det var nettopp disse som sørget for at de fikk erstatning i Tyskland. Dessverre har Forbrukerrådet og NAF vært veldig passive i denne saken. Faktisk verre enn passive. Saken har pågått i 6 år og i løpet av denne tiden, har de flere ganger vært ute og sagt at det ikke er noe å hente – man har ikke krav på erstatning mener de. Dette er ikke bare slett arbeid, det er helt fullstendig feil. Det er også nok et eksempel på hvordan skattepengene våre sløses bort.
EU er sjefen over alle sjefer i Europa og de krever at Volkswagen nå gjør opp for seg i resten av Europa. Volkswagen har betalt over 300 MILLIARDER kroner i bøter og erstatninger verden over. Hvorfor skulle det da være slik at man i Norge ikke hadde krav på noe? Det er gjerne ikke alle som er klar over det, men norsk lovgivning er bygget på den tyske modellen. Det som gjelder i Tyskland, gjelder derfor ofte i Norge. Videre er det slik at når EU bestemmer hvordan ting forholder seg, da følger lille Norge etter. Så hvorfor er da Forbrukerrådet og NAF så imot at nordmenn får erstatning?
Det henger ikke på greip. Så, det er flott at man kontakter Forbrukerrådet og NAF, men tenk på dette når du snakker med dem:
- Forbrukerrådet får over 200 millioner kroner av skattepengene våre hvert år for å hjelpe norske forbrukere.
- NAF får over 500 millioner kroner fra oss hvert år, gjennom medlemskontingenten. De er bileiernes viktigste interesseorganisasjon i Norge.
På den andre siden har vi altså Dag Rune Flåten, som i 6 år har jobbet med saken. Hvem har betalt for arbeidet? Deltakerne! Ikke en krone fra det offentlige. Ikke bare det, Forbrukerrådet og NAF (Motor) har flere ganger vært ute og kritisert initiativet. Det er mulig Støre burde tilbudt Flåten en jobb i Forbrukerrådet..?
Nåja, det er i alle fall fortsatt mulig å melde seg på klagesaken Dieselgate. Gruppen på over 2.000 deltakere ble lukket for påmelding natt til 11. mai (midnatt). Alle nye deltakere blir automatisk med i den nye gruppen og de vil få rettet akkurat det samme kravet.
Mange har sendt SMS og e-post, og mange har ringt. Det er fortsatt veldig mange som ikke har fått svar. Dette beklager vi. Vi gjør så godt vi kan for å svare alle sammen så raskt som mulig. Veldig mye av det folk spør om står her på bloggen, så om du venter på tilbakemelding, les gjerne gjennom innleggene som handler om Dieselgate. Det er godt mulig du finner svar på det du lurer på der.
Til alle dere som har vært med hele veien: Uten dere hadde vi aldri oppnådd noen erstatning i Norge, så mange takk!
Til alle dere som meldte dere på i løpet av de siste ukene: Dere har sørget for at Volkswagen vil kjenne det på pungen – supert! Dere har gitt tyngde til kravet og gjort at Norge ikke skiller seg ut som landet hvor alt får passere. Også vi krever erstatning når det er på sin plass.
Til alle dere som ønsker å melde dere på: Meld dere på.
Til Forbrukerrådet og NAF: Hva med å gå inn og støtte arbeidet? Ta gjerne kontakt på info@bilklager.no, eller gå ut i media med en oppfordring til norske bileiere om å melde seg på Dieselgate og kreve erstatningen alle andre vet de har krav på.