Dieselgate: Neste krav sendes 23. mai og deretter 31. mai

Som kjent er det først nå at kravene om erstatning skal behandles i Norge. Etter 6 år er det endelig vår tur. Norske forbrukere har minst like gode rettigheter som i andre land, så det er selvsagt ingen grunn til at vi skulle være de eneste som ikke fikk erstatningen vi har krav på.

EU var senest i september i fjor ute og kjeftet på Volkswagen (som også eier Audi, SEAT, Skoda og Porsche). Nå var det på tide at de ble ferdige med å betale erstatninger til resten av Europa. Vi burde få det samme som de fikk i Tyskland, altså i snitt 35.000 kroner per bil.

Som med alle andre klagesaker, er det slik at ting tar tid, helt til det plutselig er avgjort. Derfor sender vi over krav regelmessig, med informasjon om nye og eksisterende deltakere. Vi krever det EU mener vi har rett på, altså et snitt på 35.000 kroner per bil. Det var dette de fikk i Tyskland, etter at det tyske Forbrukerrådet og det tyske NAF kom til enighet med Volkswagen sentralt. Nå skal altså vi få det samme, men … du MÅ rette et krav for å få erstatningen du har rett på. Om du ikke allerede har rettet et krav, kan du melde deg inn i vår gruppe og så gjøre vi hele jobben for deg. TRYKK HER for påmelding.

Mange har ringt og spurt om de fremdeles må eie bilen. Svaret er nei. Det gjør ingen ting om du eier eller ikke lenger eier bilen lenger. Den kan ha blitt til spiker for flere år siden. Det eneste som betyr noe er at du EIDE bilen.

Hva om du har eid flere av bilene det ble jukset med? Ja, da kan du kreve erstatning for dem alle sammen. Det var hele 144.000 biler som ble jukset med bare i Norge og hittil er det bare 2.500 biler vi krever erstatning for.

Mange lurer på når det er siste frist for å melde seg på. Vi kan ikke gi noen eksakt dato, da vi ønsker å hjelpe så mange som mulig. Men en ting kan vi si: Så snart vi kommer til enighet med Volkswagen om utbetaling til deltakerne våre, da vil vi stenge for påmelding.

Enkelte lurer på om Dag Rune Flåten representerer VW, men her er svaret selvsagt NEI. Om du besøker Møller, vil de fleste ansatte si at dette er tull og tøys. Hva vet vel de om at VW til nå har måttet betale over 300 milliarder kroner i bøter og erstatninger? Tror du de følger med på hva EU krever på vegne av deg og meg? Nei, de er mest opptatt av at arbeidsdagen skal bli ferdig, så de kan bruke resten av dagen på det de måtte ønske.

Det er ingen som helst tvil om at du har rett på erstatning. Alle som har satt seg inn i saken vet dette. Det at det har tatt 6 år før det er Norge sin tur, er bare et knep fra VW for å få deg til å la være å kreve det du har rett på.

Det er et paradoks at Forbrukerrådet og NAF (og deres Motor) er negative til Dag Rune Flåten sin innsats med å hjelpe norske bileiere. Han har tross alt hjulpet norske forbrukere med å få tilbake godt over 500 MILLIONER KRONER gjennom sine klagesaker. En kunne nesten tenke de var sure for at det ikke var de som tok tak i saken, men de har hatt hele 6 år på seg, uten å løfte en finger.

Det er skammelig at forbrukerne selv må ordne opp, når vi betaler 500 millioner kroner i medlemskontingenter til NAF hvert år. Forbrukerrådet får rundt 200 millioner skattekroner hvert år, så det er forbrukeren som betaler for deres innsats også.

Så, hva skal vi da gjøre? Jo, vi skal selvsagt kreve det vi har rett på! Du kan gjøre det helt på egenhånd og besøke Møller, klaske knyttneven i bordet og kreve din rett i saftige ordelag. Gjør gjerne dette – det er absolutt på sin plass. Men, vi tilbyr et alternativ: Ved å stå sammen er vi sterke. Vi er nå over 2.500 norske forbrukere og bileiere som står sammen og krever vår rettferdige erstatning. Om VW ønsker å rydde opp for seg, må de betale det samme til oss som til alle andre. Det vi gjør, er å hjelpe VW til å rydde opp for seg, slik EU krever at de gjør.

Til slutt … hvorfor må vi betale for å bli med? Svaret er veldig enkelt: For at noen må gjøre jobben. Dag Rune Flåten har jobbet med saken i alle disse 6 årene, fra han en dag i september i 2015 (flere måneder før saken ble offentlig kjent) fikk ferten av skandalen. Han drev den gang selskapet Klagehjelp (KLIKK HER for å se bøkene han har skrevet om arbeidet).

Etter å ha brukt over et halvt år og flere hundre tusen kroner på å forberede saken, satte han i 2016 hele 10 ansatte på jobben med å nå ut til berørte, for å invitere dem med på klagesaken Dieselgate. Han har hele tiden ment at dette var en sak som burde vært håndtert av Forbrukerrådet og NAF, og han har flere ganger invitert dem til å engasjere seg.

Målet var opprinnelig 7.000 deltakere i klagesaken, men da han i 2018 hadde samlet 3.500 deltakere, var Forbrukerrådet og NAF ute i mediene og latterliggjorde saken. De mente norske forbrukere ikke hadde rett på noe som helst. Dette var stikk i strid med hva som skjedde rundt om i resten av verden, noe både Forbrukerrådet, NAF og selvsagt Dag Rune Flåten var fullstendig klar over.

Det er greit at Volkswagen er en hjørnesteinsbedrift i Tyskland og at Tyskland er en av våre viktigste samarbeidspartnere, men … skal du bære kostnaden for dette? Selvsagt ikke. Selvsagt skal du ha det du har rett på.

Det eneste rettferdige er at samtlige som er berørt får sin erstatning. Slik er det dessverre ikke. Som så mange ganger før, er det bare de som KREVER sin rett som får den. Vi kommer til å vinne denne saken, fordi det er det eneste rette. Uthalingstaktikken fra VW sin side er veldig smart – den gjør at folk lar være å kreve sin rett. Dermed slipper de unna med å betale millioner i stedet for milliarder til norske fobrukere.

Dersom alle de 144.000 norske bileierne skulle fått det de har krav på, altså 35.000 kroner per bil, ville VW måtte betale over 5 MILLIARDER KRONER til norske bileiere. Dersom vi kun ender opp med 2.500 som krever erstatning, slipper de unna med å betale 87,5 millioner kroner. Det er vel dette de tjener på en ettermiddag, så det er knapt merkbart for dem.

Dersom du eier eller eide en av de berørte bilene, gjør det eneste riktige: Krev erstatningen du har rett på og fortjener. Gå gjerne til Møller, krev gjerne at Forbrukerrådet eller NAF gjør jobben for deg, eller … la oss gjøre jobben for deg. TRYKK HER for mer informasjon, eller TRYKK HER for påmelding.

Leave a Reply

%d bloggers like this: