Dieselgate: 2.200 krav sendt

Det er i dag sendt krav om økonomisk kompensasjon på vegne av 2.200 deltakere i klagesaken Dieselgate.

De som har fulgt med på saken, fikk gjerne med seg at EU var ute og kritiserte Volkswagen senest i september i fjor. De mente selskapet hadde brukt alt for lang tid på å gjøre opp for seg i resten av Europa.

I Tyskland fikk kundene som kjent 15% av nybilpris tilbake – det vil si et snitt på ca 35.000 kroner per bil. Det var det tyske Forbrukerrådet og det tyske NAF som stod bak saken og selv sørget jeg for at 1.000 norske bileiere deltok.

Vi var over 400.000 deltakere i saken, men dessverre endte det med at kun de godt og vel 200.000 som hadde kjøpt bilen i Tyskland vant frem i den tyske saken. Alle vi andre måtte ta saken videre i våre egne land.

Dermed fikk jeg satt advokat på saken og den første gruppen ligger nå til behandling hos Forbrukerklageutvalget. Siden september i fjor, da EU var ute med oppfordringen sin, gikk jeg på nytt i gang med rekruttering av deltakere til saken. I dag ble altså nye 2.200 krav sendt.

Dersom samtlige av disse skulle motta 35.000 kroner hver, beløper dette seg til 77 millioner kroner. Dette må kunne sies å være en veldig rimelig løsning for Volkswagen. Dersom de skulle kompensert alle berørte like, ville prislappen blitt like i overkant av 5 milliarder kroner – bare i Norge. Totalt har de hittil betalt over 300 milliarder kroner i bøter og erstatninger verden over, men det er altså først nå at saken skal behandles i Norge.

Nå får vi bare håpe at de gjør det eneste riktige og i det minste kompenserer de kundene som faktisk har rettet et krav om erstatning.

Dersom du var en av de andre, en av de ca 141.000 som aldri har rettet krav om erstatning, så kan du altså gjøre dette. Du kan gjøre det selv, eller du kan benytte deg av tjenesten vår – TRYKK HER for å lese mer, eller TRYKK HER for påmelding.

One thought on “Dieselgate: 2.200 krav sendt

Leave a Reply

%d bloggers like this: