Åpent brev til Forbrukerrådet og NAF

Dieselgate og norske eieres rett til erstatning

Dag Rune Flåten, 26. mai 2022

Hei,

Mitt navn er Dag Rune Flåten og meg bekjent er jeg den eneste som har tatt et initiativ for at norske forbrukere (Forbrukerrådet sitt ansvarsområde) og bileiere (også NAF sitt ansvarsområde) skal få sin rettmessige erstatning etter at de ble berørt av Volkswagens utslippsskandale, også kalt Dieselgate.

Det fremgår fra en rekke avisartikler at både Forbrukerrådet og NAF gjennom de 6 årene siden skandalen ble kjent, har vært fullt klar over mitt initiativ:

I 2018 sørget jeg, gjennom mitt selskap Klagehjelp AS, for at 1.000 norske bileiere ble med i en stor felles-Europeisk rettssak mot Volkswagen i Tyskland. Saken ble ferdig våren 2020, men beklageligvis var det kun de som hadde kjøpt bilen i Tyskland som fikk erstatning den gangen. I snitt fikk de ca 35.000 kroner hver, noe som tilsvarte 15% av nybilpris. Bilene er som kjent en del rimeligere i Tyskland (norske biler er i snitt ca 50% dyrere). Vi andre, det var deltakere fra en rekke land i Europa, fikk beskjed om å ta saken videre i våre egne land. Det var det tyske Forbrukerrådet og det tyske “NAF” som initierte den tyske rettssaken.

Jeg stusset den gang veldig på at det norske Forbrukerrådet og NAF ikke gjorde mer for å bistå de norske Volkswagen-kundene. Ja, Volkswagen som i Audi, SEAT, Skoda, Porsche og Volkswagen. Samtlige av disse hadde samme dieselmotor ( EA 189 ), som det altså var jukset med, slik at motoren holdt på den ulovlige forurensningen mens bilen var i testmodus, mens den slapp ut alt sammen når den ikke lenger var i testmodus. Hvordan kunne Volkswagen vite dette? Jo, de laget en programvare i alle bilene, som sjekket om det var koblet til en testmaskin eller ikke. Når maskinen var koblet til, slapp motoren kun ut lovlige mengder foruresning, mens den til vanlig forurenset mye, mye mer.

Artiklene jeg viste til over, er kan hende beskrivende for Forbrukerrådet og NAF sitt historiske engasjement i saken, men jeg har et knippe spørsmål som jeg håper dere kan ta dere tid til å besvare. Dere kan svare på hvilken som helst måte dere ønsker. Om dere for eksempel sender svarene til info@bilklager.no, så skal jeg få publisert dem her på bloggen.

Jeg har til nå sørget for at rundt 2.500 norske bileiere har fått rettet sitt krav mot Volkswagen, så det er naturlig nok ikke bare jeg som er interessert i svarene deres. Derfor håper jeg som nevnt at dere kan ta dere tid til å svare. Frem til svarene foreligger, håper jeg folk kan dele dette brevet på alle mulige måter. På sosiale medier, i meldinger og så videre.

For å dele brevet, kan du kopiere følgende adresse og lime den inn på Facebook eller hvor det måtte være. Her er adressen for å dele brevet:

https://bilklager.no/2022/05/26/apent-brev-til-forbrukerradet-og-naf/

Det er som nevnt et knippe spørsmål jeg håper Forbrukerrådet og NAF (Motor) kan ta seg tid til å svare på:

  • Stemmer det at Forbrukerrådet mottar rundt 200 millioner kroner årlig for å utføre sitt arbeid?
  • Stemmer det at NAF mottar rundt 500 millioner kroner årlig gjennom medlemskontingenter?
  • Hva tenker dere om at EU i september i fjor var ute og kjeftet på Volkswagen for at de hadde brukt så lang tid på å gjøre opp for seg i resten av Europa, samt at vi burde få det samme som andre hadde fått?
  • Hva tenker dere om at både NAF-ansatte og advokater har meldt seg på i klagesaken min i løpet av de siste ukene?
  • Hva tenker dere om at det i går, 25. mai 2022, ble klart at de 91.000 britiske bileierne som rettet krav om erstatning får utbetalt 2,3 milliarder kroner fra Volkswagen?
  • Mener dere fremdeles at norske Volkswagen-kunder ikke har krav på erstatning, selv om Volkswagen til nå har brukt langt over 300 milliarder kroner på å betale bøter og erstatninger verden over?
  • I og med at dere trolig er klar over at det kun er de som krever erstatning som får det, synes dere fremdeles at det var feil av meg å invitere Volkswagen-eiere til en felles sak, all den tid hverken Forbrukerrådet eller NAF gjorde noe for å hjelpe dem?
  • I løpet av de 6 årene saken har pågått, har etter mine beregninger Forbrukerrådet mottatt 1,2 milliarder kroner og NAF 3 milliarder kroner for å utføre sitt arbeid. Mener dere at dere har brukt tilstrekkelig ressurser på å bistå norske bileiere rammet av utslippsskandalen?
  • Mener dere at kritikken mot det eneste aktive initiativet for å hjelpe norske forbrukere har vært berettiget?
  • Kunne det være aktuelt for dere å gjøre en innsats for å få flere norske forbrukere til å rette krav om erstatning fra Volkswagen, før saken er ferdig behandlet og avgjort i Norge?
  • Kan dere bekrefte at jeg har kontaktet dere for å be dere engasjere dere i saken på norske forbrukeres vegne?
  • Mine initiativ for å hjelpe norske forbrukere er flere ganger meldt inn til Den norske advokatforeningen, for å få forsøkt dem stoppet. Visste dere at advokatforeningen hver gang hadde gitt arbeidet mitt grønt lys?
  • Meg bekjent er det ingen andre, hverken private eller i det offentlige, som har hjulpet norske forbrukere til å få tilbake like mye penger som meg. De største sakene jeg har vunnet frem på, har vært mot DNB, Tesla og meglerhuset Nordic Securities. Om dere var klar over at jeg hadde hjulpet norske forbrukere med å få tilbakebetalt mellom 500 millioner og 1 milliard kroner, hvorfor har dere likevel fortsatt å være så negative til mitt arbeid?

Avslutningsvis vil jeg nevne at arbeidet med å hjelpe folk til å få kompensasjoner og erstatninger er et tung og slitsomt arbeid. Det går stort sett i motbakke og mye av belastningen har sammenheng med at arbeidet stort sett får negativ omtale i mediene. For meg har det alltid vært underlig at kritikken kommer fra nettopp de som har som sitt ansvar å hjelpe norske forbrukere – særlig Forbrukerrådet og NAF.

For å få frem det jeg selv mente var sannheten om arbeidet, skrev jeg noen bøker – de fleste av dem er å finne på Amazon. Kanskje kan boken “Kundene forteller” være av spesiell interesse, da den er full av fortellinger fra kundene mine, vitnesbyrd om du vil. TRYKK HER for å se bøkene.

Ja, og om du er en av de 144.000 som eide (eller eier) en av de berørte bilene og ønsker å kreve erstatning før saken er ferdig og det er for sent … TRYKK HER for å lese mer, eller TRYKK HER for å melde deg på.

4 thoughts on “Åpent brev til Forbrukerrådet og NAF

  1. Jeg liker eng.asjementet ditt på vegne av alle oss som har eid en VW, også at du pirker borti det store byråkratiet i ulike råd eller organisasjoner som hevder å representere oss, men som reelt sett ikke gjør annet enn å synliggjøre seg selv. Takk, Flåten for at du gidder. Vi trenger deg

Leave a Reply

%d bloggers like this: