Dieselgate: De 91.000 som krevde erstatning i England får 2,3 milliarder kroner

Har du rettet krav om erstatning?

Alle som eier eller eide en av de 144.000 norske bilene som var berørt av Dieselgate (som ble jukset med), kan kreve erstatning. Den enkleste måten å gjøre det på, er å bli med de over 2.500 andre norske bileierne som allerede har rettet krav. TRYKK HER for å lese mer, eller TRYKK HER for å melde deg på og vi retter kravet for deg.

England 25. mai 2022: De 91.000 som krevde erstatning får 2,3 milliarder kroner

25. mai 2022 ble det kjent at Volkswagen betaler i overkant av 2,3 milliarder kroner i erstatninger til kundene i Storbritannia i forbindelse med Dieselgate.

Da jeg hadde med 1.000 norske bileiere i den felles-Europeiske rettssaken mot Volkswagen i Tyskland, var det også mange engelske eiere med. Saken ble kjørt av det tyske Forbrukerrådet og det tyske NAF og eiere fra hele Europa var invitert med. Saken startet i 2018 og ble ferdig våren 2020. Den gang var det bare de som hadde kjøpt bilen i Tyskland som fikk erstatning, mens alle vi andre fikk beskjed om å ta saken videre i våre egne land. Tyskerne fikk 15% av nybilpris, ca 35.000 kroner (bilene er i snitt 50% dyrere i Norge).

Vi har allerede en gruppe på ca 200 som ligger til behandling hos Forbrukerklageutvalget, samt at vi 24. mai rettet krav for ytterligere 2.200 norske bileiere. Neste gruppe med krav sendes 31. mai. Om du eier eller eide en av de 144.000 norske bilene som var berørt, rett krav om erstatning så fort som mulig (meld deg på her).

Som vi har nevnt i tidligere innlegg, mener EU at samtlige berørte bør få erstatning, men som vanlig er det bare de som krever det som får erstatning. Slik ble det også i England, hvor 91.000 hadde rettet krav om erstatning. Alle de som ikke hadde rettet krav … de får som vanlig ingen ting. Det er nettopp dette vi forventer også i Norge. Derfor har vi bestemt oss for å la folk melde seg på i kravgruppen helt frem til saken er avgjort ved at Volkswagen utbetaler erstatninger.

Volkswagen har nå valgt å inngå forlik for å unngå en lang og potensielt kostbar rettssak.

abc nyheter, 25. mai 2022: https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2022/05/25/195848262/volkswagen-inngar-britisk-forlik-etter-utslippsjuks

I norske medier kunne en i går lese om viktige saker, som at aksjene på Wall Street steg etter at Fed la ut et referat om økonomien. En kunne også lese om at Play Magnus nedbemanner, at en privat øy selges for 30 millioner kroner, et næringsbygg som brant ned i Trøndelag og at Mourinho tok til tårene.

Ja, og abc nyheter publiserte, som eneste norske avis, saken “Volkswagen inngår britisk forlik etter utslippsjuks“.

Bloomberg siterer i sin artikkel Volkswagen Settles UK Emissions Class Action for £193 Million Volkswagen sin sjefsadvokat, Philiip Haarmann, på at forliket var en viktig del av å få ryddet opp etter seg:

The settlement is another important milestone as the Volkswagen Group continues to move beyond the deeply regrettable events leading up to September 2015

Philip Haarmann, chief legal officer of Volkswagen, https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-05-25/volkswagen-settles-uk-emissions-class-action-for-193-million

Volkswagen kan nå si seg ferdige med Storbritannia. Kun 91.000 av de britiske kundene krevde erstatning. Så flott for Volkswagen. Så er det å gå videre til neste land … la oss se … av de 144.000 som har rett på erstatning i Norge, hvor mange av dem er det som faktisk krever det? Virkelig, kun 2.500? Dersom de skulle få det samme som tyskerne, altså i snitt 35.000 kroner per bil, vil det koste Volkswagen 87,5 millioner kroner. Dersom alle 144.000 krevde erstatning, ville det kostet over 5 milliarder kroner.

Hvorfor er det så få som krever erstatning i Norge?

Det kan være mange grunner til dette:

  • Kanskje er det fordi at vi har så mye penger at 35.000 kroner fra eller til ikke spiller noen rolle?
  • Vi synes kanskje synd på Volkswagen? Greit at de jukset med 144.000 biler i Norge, men at de må betale for seg i etterkant … huff..
  • Kan hende har det noe å gjøre med at Forbrukerrådet og NAF ikke har gjort noe for å hjelpe norske forbrukere?
  • Kanskje er det for at Volkswagen ikke har betalt erstatning til alle automatisk, uten at vi trengte å gjøre noe?

Ingen av grunnene over er spesielt gode, men det er faktisk tilfelle at kun 2.500 av de 144.000 norske eierne krever erstatning. Ja, og det gjelder altså ikke bare Volkswagen, som i Polo, Golf, Tiguan og så videre. Nei, det gjelder alle bilmerker som Volkswagen-konsernet eide og jukset med: Audi, SEAT, Skoda, Porsche og Volkswagen. Dersom du eier eller eide en av disse bilene med dieselmotor, da kan du kreve erstatning.

Men, du må selvsagt gjøre det FØR saken avgjøres. Du kan ikke bli sittende på gjerdet og vente og se om vi vinner frem. Når vi vinner frem, da er det for sent å melde seg på. Den som venter på noe godt kan faktisk vente forgjeves. Man må gjøre noe mer enn å se på hva andre får til, man må være en del av det hele.

Ikke la Norge være annerledes landet der alt er greit og vi aldri tar tak i juks og fanteri. Volkswagen er et av verdens største selskap og de jukset helt bevisst med 11 millioner biler. Hittil har de betalt over 300 milliarder kroner i bøter og erstatninger verden over.

Krev din rettmessige erstatning HELT ENKELT

25. mai 2022 ble det altså klart at de 91.000 britiske kundene som krevde erstatning får 2,3 milliarder kroner. Fremdeles er ingen ting betalt til norske kunder, men tror du virkelig at vi blir det eneste landet som ikke får erstatning? Selvsagt ikke! Men, det er selvsagt kun de som krever det, som får. Bli derfor med og krev din rettmessige erstatning du også. TRYKK HER for å lese mer, eller TRYKK HER for å melde deg på i gruppeklagen og vi retter kravet FOR DEG.

2 thoughts on “Dieselgate: De 91.000 som krevde erstatning i England får 2,3 milliarder kroner

Leave a Reply

%d bloggers like this: