24. mai ble det som kjent sendt krav på vegne av 2.200 norske bileiere (Dieselgate: 2.200 krav sendt). Dagen etter ble det kjent at de 91.000 britene som hadde rettet tilsvarende krav, fikk 2,3 milliarder kroner fra Volkswagen.
Det ble sendt ytterligere 287 krav den 1. juni og neste oversendelse av krav er planlagt sendt 20. juni. Dette er i tillegg til gruppen på rundt 200 som allerede ligger til behandling hos Forbrukerklageutvalget.
Volkswagen, som i Norge er representert av Harald A. Møller AS, er informert om at det er mulig å slutte seg til klagesaken frem til vi er kommet til en enighet og deltakerne har mottatt sin erstatning.
Som kjent har Volkswagen brukt over 300 milliarder kroner på bøter og erstatninger verden over, men de norske kundene har altså ikke fått noe som helst – enda.
Oppdateringen, eller fixen, som ble installert i bilene i ettertid har ingen ting med erstatningen å gjøre. Det har heller ingen ting å si om du i ettertid har solgt bilen, eller om den er blitt til spiker eller andre nyttige ting. Det eneste som betyr noe, er at du faktisk eier eller EIDE en av de berørte bilene.
Verden over har folk nå fått sin erstatning og vi både håper og tror at det nå er vår tur. Som EU sa i september i fjor, er det nå på høy tid at Volkswagen gjør opp for seg i resten av Europa – samt at vi andre burde få det samme som tyskerne fikk … altså i snitt 35.000 kroner per bil, eller 15% av nybilpris.
For å gjøre det enkelt for alle parter, er kravet vårt på 35.000 kroner per bil, eventuelt 15% av nybilpris om Volkswagen skulle foretrekke dette. I og med at bilene i snitt er 50% dyrere i Norge enn i Tyskland, ligger det vel i kortene at de vil foretrekke de 35.000 kronene.
Heldigvis for Volkswagen, er det slik at de kun trenger å betale erstatning til de som faktisk KREVER det de har rett på. Det er i grunnen litt trist, men dette er en etablert praksis. Om alle de berørte (144.000 biler i Norge) skulle fått 35.000 kroner hver, ville prislappen vært i overkant av 5 milliarder kroner. Dette ville være det riktige og Volkswagen har nok råd til det, men saken er at de slipper å bekymre seg over dette. Det er som vanlig kun de som retter krav som får det de har krav på. Dermed, om ikke flere skulle slutte seg til gruppen, slipper de trolig unna med rundt 90 millioner kroner i Norge – det er en del som har sluttet seg til klagesaken etter forrige innsendelse av krav.
TRYKK HER om du vil vite mer om klagesaken, eller TRYKK HER om du ønsker å rette krav om erstatning, du også.
Avslutningsvis kan det nevnes at vi i dag har rettet en henvendelse til Nettavisen, der vi har nevnt siste ukes henvendelser til Forbrukerrådet og NAF. Så langt har hundrevis av deltakerne henvendt seg til Forbrukerrådet og NAF, der de har bedt dem om å engasjere seg på vegne av norske bileiere.
Her kan du se status på antall henvendelser de har mottatt:
- Dieselgate: Brev fra DEG til NAF: https://bilklager.no/2022/06/02/dieselgate-brev-fra-deg-til-naf/
- Dieselgate: Brev fra DEG til Forbrukerrådet: https://bilklager.no/2022/06/06/dieselgate-brev-fra-deg-til-forbrukerradet/
- Tesla: Brev fra DEG til Forbrukerrådet: https://bilklager.no/2022/06/06/tesla-brev-fra-deg-til-forbrukerradet/
Det blir jo interessant å se om norske medier kan dekke norske forbrukeres rettigheter noe annerledes enn hva Forbrukerrådet og NAF hittil har gjort (Åpent brev til Forbrukerrådet og NAF: https://bilklager.no/2022/05/26/apent-brev-til-forbrukerradet-og-naf/).