Dieselgate: 35.000 eller 15%?

Som kjent fikk tyske bileiere i snitt 35.000 kroner i erstatning fra Volkswagen. De som fikk erstatningen, var alle med en dieselbil fra Audi, Porsche, SEAT, Skoda eller Volkswagen. Det vil si, alle som hadde rettet krav om erstatning, etter at det ble bevist at Volkswagen (som eier alle merkene over) hadde jukset med motorene, slik at den virkelige forurensningen ikke viste når bilene ble testet.

I stedet samlet bilene den ulovlige delen av forurensningen inne i motoren mens de ble testet. Bilene hadde et lite dataprogram som oppdaget når det ble koblet til en testmaskin. Så snart dette skjedde, begynte bilene å samle giftene inne i motoren. På testmaskinene så det ut som alt var i skjønneste orden – bilene forurenset ikke mer enn det som var lovlig.

Når testmaskinen var koblet fra, ventet bilen til den oppnådde en viss hastighet – typisk på landevei – før den slapp ut all giften som var spart opp. Etter dette, fortsatte den å spy ut alt sammen. Om den virkelige forurensningen var blitt oppdaget, ville bilene ikke blitt godkjent – de forurenset altfor mye.

Denne juksingen foregikk i flere år og totalt ble det jukset med 11 millioner biler. Det er dette Volkswagen til nå har måttet betale over 300 milliarder kroner i erstatning for. De forrige som vant frem var britene. 24. mai ble det kjent at de 91.000 britene som hadde rettet krav, får 2,3 milliarder kroner på deling.

EU var senest ute i september i fjor og oppfordret Volkswagen til å bli ferdig med å betale erstatning til resten av sine europeiske kunder. De burde få det samme som tyskerne. Tyskerne fikk i snitt 35.000 kroner per bil, noe som utgjorde 15% av nybilprisen.

I Norge har vi gjort det enkelt og rettet krav om 35.000 kroner per bil. Det er rettet krav for i overkant av 2.700 biler. Det er imidlertid 144.000 biler det er blitt jukset med i Norge, så alle de 141.000 som ikke har rettet krav – de vil ende opp med ingen ting.

Dette er trist. Det betyr ingen ting om bilen er solgt, om du elsker Volkswagen, om du synes det er amerikanske tilstander å kreve erstatning, om du aldri har hatt problemer med bilen. Det som betyr noe, er at du har rett på erstatning og EU mener du bør få 15% av nybilpris. Men, det er bare de som krever erstatning som vil få det.

Volkswagen har måttet betale erstatninger verden over, men norske kunder har ikke fått noe enda. Betyr dette at norske kunder ikke kommer til å få noe? Nei, det betyr bare at de ikke har fått noe enda. Det negative er at det har tatt forferdelig lang tid. Britene vant frem for en måned siden. I Norge og en del andre land fortsetter saken – en stund til. Det positive er at flere av de som eide disse 144.000 berørte bilene kan rekke å rette krav før saken er avgjort.

Om Volkswagen hadde valgt å gjøre opp for seg i dag, ville de måttet betale rundt 90 millioner kroner til norske bileiere. Dette er for ingen ting å regne, når man tenker på at det var 144.000 biler som var jukset med. Om alle 144.000 hadde rettet krav og skulle fått 15% … la oss si at nybilprisen var i snitt 300.000 kroner. Da ville erstatningen ha vært 45.000 kroner per bil. For 144.000 biler, ville den totale erstatningen blitt 6,48 milliarder kroner.

Så, hvorfor er det ikke flere enn 2.700 eiere som krever erstatning? Mye skyldes at Forbrukerrådet og NAF har latt være å ta tak i saken. Deres eneste engasjement har vært å kritisere det eneste initiativet som finnes for norske bileiere – et privat initiativ i regi av meg, Dag Rune Flåten. De vet, men har aldri kommentert, at jeg har vunnet frem mot blant andre DNB og Tesla. De vet at jeg har hjulpet folk å få tilbake godt over en halv milliard kroner. Og, de vet selvsagt at det var nettopp Forbrukerrådet og NAF som kjørte saken mot Volkswagen i Tyskland. Alt dette vet de, men de lar være å engasjere seg. Hvorfor?

Status nå, er at vi er i dialog med Volkswagen. I Norge har de engasjert Advokatfirmaet Thommessen AS. De forsøker fremdeles å si at de ikke har gjort noe galt, at norske eiere ikke har rett på erstatning … at det er for sent å klage … det samme gamle. Dette har de sagt hele tiden. De sa selvsagt det samme i Tyskland, i England og i alle andre land.

Hvorfor? For å slippe å betale. De bryr seg ikke om kundene har rett på erstatning eller ikke. De bryr seg bare om pengene de selv har på konto. De er gjerrige og ønsker ikke å betale ut. Selge biler, ja. Tjene penger, ja. Selge ulovlige biler, ved å villede både kunder og myndigheter? Ingen problem. Gjøre opp for seg når de blir tatt med buskene nede? Helst ikke.

Så, hva skal vi gjøre med slike folk? I neste brev til Volkswagen – jeg regner med at Thommessen får med seg dette – vil jeg informere om at kravet vil økes til 15% av nybilpris og at jeg vil fortsette å invitere inn eiere som har rett på erstatning, helt frem til de har gjort opp for seg.

Har Volkswagen virkelig penger til å gjøre opp for seg? Selvsagt. Dette har ingen ting med om de har råd til å betale for seg eller ikke. De prøver bare å komme unna med svindelen sin og de er så heldige at Forbrukerrådet og NAF hjelper dem, med å kritisere arbeidet med å hjelpe eierne til å få det de har krav på.

Så hva skal vi gjøre? Vi skal selvsagt fortsette arbeidet. I tillegg til midlene som samles inn fra kundene når de melder seg på, er flere gått inn som sponsorer til arbeidet. Sponsoravtalen fungerer slik at man kan skyte inn et valgfritt beløp nå, i bytte mot et betydelig større beløp i retur om og når saken vinner frem. Jeg mottar nemlig et suksesshonorar for arbeidet, men dette er først etter at saken er vunnet frem. Det er fint og flott, men først må vi vinne og det koster penger å kjøre slike saker. Derfor deler jeg gladelig av den fremtidige gevinsten, med de som ønsker å være med og støtte arbeidet.

Det å gå inn som sponsor har hittil kun vært mulig for kunder og muligheten har vært der kun de siste par månedene. Det vil bli åpnet for at “hvem som helst” kan gå inn som sponsor, uavhengig om man er med på en av klagesakene mine eller ikke. Dette vil skje i løpet av få dager, og det vil da bli lagt ut en egen link til sponsoravtalen i menyen over. Inntil dette skjer, er det fortsatt bare kunder – og de som mottar nyhetsbrevet – som har muligheten til å gå inn som sponsor.

Neste innsending av krav – for nye deltakere i klagesaken – er forresten planlagt sendt 30. juni. TRYKK HER for å lese mer om saken, eller TRYKK HER for påmelding.

Leave a Reply

%d bloggers like this: