Tesla: Tesla saksøker den andre gruppen

I går hadde DN.no en veldig interessant artikkel, Tesla saksøker norske kunder. Beklageligvis er artikkelen bak en betalingsmur: https://www.dn.no/jus/tesla/elbil/tesla-saksoker-kunder-etter-tapet-i-forliksradet/2-1-1253542

De som har fulgt saken, husker at Tesla i 2019 sendte ut en programvareoppdatering, som gjorde at samtlige Tesla Model S produsert i perioden 2013-2016 ble nedgradert! Rekkevidden ble redusert og ladetiden ved Teslas superladere gikk kraftig opp.

Som følge av oppdateringen var bilene ikke lenger i nærheten av å levere det som var opplyst i bilens spesifikasjoner da den ble kjøpt. Dette burde fremstå som et klart eksempel på at man kan kreve prisavslag, og en Tesla er ikke akkurat en rimelig bil.

31 norske Tesla Model S-eiere samlet seg og krevde erstatning, men ble – som så mange andre – møtt med døve ører fra Tesla. Saken endte i forliksrådet i Oslo, hvor Tesla først ble dømt til å betale hver av dem 136.000 kroner. Dette ble avgjort i en fraværsdom – Tesla brydde seg ikke en gang med å stille i retten.

Etter forklaringer om hvorfor Tesla ikke hadde fått med seg at de skulle ha møtt i retten, fikk de saken behandlet på nytt. Denne gangen stilte begge parter i forliksrådet, men Tesla tapte igjen. De ble dømt til å betale hver av eierne 130.000 kroner.

Det sentrale er at bilene etter oppdatering ikke skal bli dårligere enn da eierne kjøpte dem.

Forliksrådet i Oslo, da de dømte Tesla til å betale 130.000 kroner til eiere av Tesla Model S produsert i perioden 2013-2016.

Her er det verd å nevne at du, om du har en Tesla Model S produsert i perioden 2013-2016, også kan rette krav om erstatning. Dette kan enkelt gjøres ved å melde deg på i vår pågående klagesak; Software-oppdateringen i 2019. TRYKK HER for å lese mer, eller TRYKK HER for å melde deg på.

Vår klagesak går på akkurat det samme, at bilene ble nedgradert gjennom en software-oppdatering som automatisk ble installert i bilene. Av sikkerhetshensyn? Dette burde selvsagt vært hensyntatt da bilen ble levert, eller man må kompensere berørte kunder.

Totalt er over 10.000 norske Tesla Model S berørt av denne oppdateringen / nedgraderingen, men utover de 31 som allerede er gått til sak, er det kun i underkant av 200 kunder som hittil har rettet krav om erstatning. Det er mulig dette skyldes at Elon Musk av mange oppleves som en helt, kanskje en aldri så liten halvgud, men det får da være måte på..

Det siste nå, som DN opplyser i sin artikkel, er at Tesla tar de 31 kundene til tingretten, for å forsøke å vri seg unna det som for oss andre gjerne oppfattes som deres klare ansvar. Hvorfor de velge å gjøre det på denne måten? Kan det være at Tesla mener at dobbelt så lang ladetid og kraftig redusert rekkevidde slett ikke er noe negativt og ikke gir kundene rett til kompensasjon? Eller … kan det være for å skremme kundene, for å dem til å trekke kravet grunnet frykt for høye rettskostnader?

Det er ikke godt å si hva Tesla her tenker, men de har altså valgt å ta kundene sine til retten. Fra utsiden kan dette kanskje se noe rart ut. Tesla nedgraderte kundens bil noen år etter at den ble levert. Kunden krever prisavslag og retten er enig. Tesla er av en eller annen grunn uenig og saksøker kunden.

Gjennom dialog med utallige Tesla-eiere, vet vi at det er svært mange av dem som opplever ulike problemer. Enkelte av problemene er såpass farlige at Tesla burde ha tilbakekalt samtlige berørte biler og utbedret feilen i en rasende fart. I stedet gjøres ingen ting, selv om Tesla garantert er klar over feilen. Dette gir selvsagt grunnlag for nye klagesaker, noe som trolig vil forfølge Tesla i lang tid – om de ikke legger om både produksjon og kundebehandling.

Det sentrale er at bilene etter oppdatering ikke skal bli dårligere enn da eierne kjøpte dem.

Forliksrådet i Oslo, da de dømte Tesla til å betale 130.000 kroner til eiere av Tesla Model S produsert i perioden 2013-2016.

Hvorfor 130.000 kroner? Beløpet ble satt basert på hva det ville koste kunden å bytte til et batteri uten de samme ladeutfordringene.

For Bilklager.no er det en interessant vri fra Tesla at de tar sine egne kunder til retten. I tidligere saker mot Tesla i Norge, er sakene som regel gjort opp gjennom forliksavtaler. Dette innebærer gjerne en økonomisk kompensasjon, men da i bytte mot taushet. Sakene får dermed liten eller ingen omtale og selskapet slipper å tape ansikt.

Den siste utviklingen svekker ikke vår tro og forventning om et solid prisavslag, men som ved tidligere saker, er det kun de som faktisk retter et krav som kan forventes å få noe. Resten kan ha noe å klage over i sosiale lag, men noen økonomisk kompensasjon kan de trolig se langt etter.

Derfor, om du ikke allerede har gjort det, kan du enkelt melde deg på i vår pågående klagesak; Software-oppdateringen i 2019. TRYKK HER for å lese mer, eller TRYKK HER for å melde deg på.

Leave a Reply

%d bloggers like this: