Dieselgate og utlippsjukset ble kjent i 2016. Volkswagen var det første bilmerket man tok tak i – alle de andre måtte vente på tur. Nå kjøres alle disse merkene samlet, gjennom klagesaken Dieselgate 2.0 i hele verden. I Norge kjøres saken gjennom Bilklager.no.
Hvorfor starter Dieselgate 2.0 nå?
Man ble kjent med jukset for alle de andre merkene allerede i 2016. Rundt om i hele verden gikk man først i gang med Volkswagen, som var storebror i forsamlingen av bilmerker. Mye har skjedd siden den gang – vi har blant annet elbiler – men slik var det i 2016.
I februar 2022 bestemte tysk høyesterett at man hadde 10 år på seg for å rette krav. Ikke bare mot Volkswagen, men for ALLE merkene det var jukset med.
- Dieselgate 2.0 går mot følgende bilmerker:
- Alfa Romeo
- BMW
- Chevrolet
- Chrysler
- Citroën
- Dodge
- Fiat
- Ford
- Honda
- Hyundai
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kia
- Lancia
- Land Rover
- Lexus
- Mazda
- Mercedes Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Renault
- Suzuki
- Toyota
- Volvo
Svaner du Audi, SEAT, Skoda, Volkswagen og Porsche? TRYKK HER for å klage på disse (den opprinnelige klagesaken Dieselgate).
Hvor sannsynlig er det at disse bilmerkene har jukset på samme måte som Volkswagen?
Dette er allerede bevist. Det handler ikke om hvorvidt de har jukset eller ikke. Det handler om at det er først nå denne saken skal behandles. Dersom du har hatt en dieselbil fra ett av disse merkene og har lyst til å få 15% av kjøpesummen tilbake, da må du rette et krav.
Den enkleste måten å gjøre dette på, er å bli med på klagesaken. TRYKK HER for å lese mer om Dieselgate 2.0. TRYKK HER for påmelding.
Greit, men hva om jeg har eid flere biler fra disse bilmerkene?
Det opplagte svaret er følgende: Du krever erstatning for hver eneste én.
Grunnen er at det sannsynligvis ikke er noen andre som kommer til å kreve erstatning for disse bilene. Se for eksempel på klagesaken Dieselgate (Volkswagen-merkene), der 144.000 norske biler var berørt. I skrivende stund (man har 10 år på seg), er det bare 3.200 av disse som har rettet krav. Dersom du har eid en bil som var berørt, TRYKK HER for å rette krav og meld på samtlige biler.
Det er forresten mange flere enn 144.000 berørte biler i Norge, for Volkswagen fortsatte å jukse med flere andre motortyper i ettertid. De 144.000 var de med motortypen E189. Det ble også jukset med arvtakeren EA288 (her har jukset pågått frem til dags dato), samt EA896, EA897 og EA898 (her pågikk jukset fra 2003 til 2017).
Hva koster galskapen?
Det koster 498 kroner å melde seg på. I tillegg går 30% av utbetalingen til Dag Rune Flåten og de som har hjulpet ham i arbeidet. Samt sponsorene – de får også sin del av disse 30% – TRYKK HER for å lese mer om hva det vil si å være sponsor for Bilklager.no.