Som planlagt, ble det 1. august rettet nye krav mot Volkswagen. I overkant av 200 nye krav ble sendt og dermed er det totalt blitt rettet krav for i overkant av 3.200 norske bileiere.
Det ligger flere deltakere på vent og planen er at deres krav vil bli rettet 15. september. Samtlige som melder seg på innen den tid, vil være en del av oversendelsen. TRYKK HER for å lese mer om saken, eller TRYKK HER for påmelding.
I februar 2022 bestemte tysk høyesterett at man har 10 år på seg for å rette krav. Dette gjelder ikke bare Volkswagen-merkene, men SAMTLIGE bilmerker hvor det ble jukset. Dermed er Dieselgate 2.0 i gang – ikke bare i Norge, men i hele verden.
DIESELGATE 2.0
Alfa Romeo | BMW | Chevrolet | Chrysler | Citroën | Dodge | Fiat | Ford | Honda | Hyundai | Iveco | Jaguar | Jeep | Kia | Lancia | Land Rover | Lexus | Mazda | Mercedes Benz | Mini | Mitsubishi | Nissan | Opel | Peugeot | Renault | Suzuki | Toyota | Volvo
TRYKK HER for å lese mer om Dieselgate 2.0
I Dieselgate 2.0 krever man det samme som i Dieselgate, altså 15% av nybilpris i kompensasjon for at man ble rammet av jukset. Hvorfor akkurat 15% av nybilpris? Det var dette man fikk utbetalt i Tyskland og EU var i september 2021 ute og krevde at det var dette man måtte få også i andre europeiske land.
Det gjør ikke noe om man ikke eier bilen lenger. Man trengte heller ikke eie den da saken ble kjent, man kan ha eid den i ettertid. Det blir bare én utbetaling per bil, men det var 144.000 Volkswagen-biler det var jukset med i Norge og bare 3.200 har hittil rettet krav. Volkswagen, som i Audi, SEAT, Skoda, Volkswagen og Porsche.
Faktisk var det langt flere enn 144.000 det ble jukset med i Norge. De 144.000 var de med motortypen E189. Det er senere avdekket at det også ble jukset med arvtakeren EA288 (her har jukset pågått frem til dags dato), samt EA896, EA897 og EA898 (her pågikk jukset fra 2003 til 2017). TRYKK HER for påmelding til Dieselgate.