Dieselgate 2.0: BMW og Mercedes Benz

9 juli 2021 kunne Reuters melde at Volkswagen og BMW dagen i forveien hadde fått 9 milliarder kroner (875 millioner euro) i bot fra EU i forbindelse med et nytt utslippsjuks. Selskapene hadde inngått i et kartell sammen med Daimler (Mercedes Benz).

“Dette er første gang”, sa EUs antitrustsjef Margrethe Vestager på en pressekonferanse i Brussel. “Vi har aldri hatt et kartell hvis formål var å begrense bruken av ny teknologi.”

EUs antitrustsjef Margrethe Vestager på en pressekonferanse i Brussel 8. juli 2021.

Gjennom kartellet satt alle selskapene på teknologi som kunne redusere utslippene til under lovlige maksnivå, men de lot være å benytte seg av denne teknologien og valgte i stedet å jukse med testresultatene.

Volkswagen måtte betale 502 millioner euro, BMW 373 millioner euro, mens Daimler (Mercedes Benz) slapp å betale – da det var de som tystet på vennene sine. Disse 9 milliarder kronene er altså bøtene til myndighetene. Så kommer turen til kundene..

Hva betyr dette for eierne av disse bilene?

De har rett på erstatning, på samme måte som de som var rammet av Dieselgate – den opprinnelige utslippssaken, hvor Volkswagen (som står bak merkene Audi, SEAT, Skoda, Volkswagen og Porsche) hittil har betalt godt over 300 milliarder kroner i bøter og erstatninger verden over.

Ifølge tysk høyesterett har man 10 år på seg for å rette krav om erstatning. Dette gjelder ikke bare mot Volkswagen, men også alle de andre merkene som jukset.

Mer detaljer om hvordan de ulike merkene jukset i senere innlegg..

Hvordan kreve erstatning?

Man kan gjøre det helt på egenhånd, man kan betale noen for å hjelpe seg – for eksempel en advokat. Man kan også slutte seg til allerede eksisterende klagesaker. Da slipper man gjerne en hel del rimeligere unna, da hele gruppen er med på å betale for klageprosessen. I Norge kan man for eksempel melde seg på i klagesaken Dieselgate 2.0.

Dieselgate 2.0 handler ikke bare om BMW og Mercedes Benz, men om en rekke bilmerker:

DIESELGATE 2.0
Alfa Romeo | BMW | Chevrolet | Chrysler | Citroën | Dodge | Fiat | Ford | Honda | Hyundai | Iveco | Jaguar | Jeep | Kia | Lancia | Land Rover | Lexus | Mazda | Mercedes Benz | Mini | Mitsubishi | Nissan | Opel | Peugeot | Renault | Suzuki | Toyota | Volvo

TRYKK HER for å lese mer om Dieselgate 2.0. TRYKK HER for påmelding.

Leave a Reply

%d bloggers like this: