Dieselgate 2.0: Suzuki

27. april 2022 kunne Reuters melde at myndighetene i Tyskland, Italia og Ungarn hadde raidet kontorene til Suzuki og samarbeidspartnere i forbindelse med utslippsjuks. Da utlippsjukset ble avdekket i 2015, ble det raskt klart at svært mange bilmerker hadde deltatt i jukset. Den første produsenten som måtte stille i retten, var Volkswagen. Hittil har Volkswagen (som står bak merkene Audi, SEAT, Skoda, Volkswagen og Porsche) betalt godt over 300 milliarder kroner i bøter og erstatninger verden over. I en del europeiske land – deriblant Norge – er saken fremdeles ikke avsluttet. Tysk høyesterett har bestemt at man har 10 år på seg for å kreve erstatningLES MER.

Stellantis, som leverer dieselmotorer til Suzuki, uttalte etter raidene at selskapet ville fortsette å samarbeide helt og fullt med etterforskerne. I fjor kunne Stellantis fortelle at deres italienske hovedkontor var under etterforskning i forbindelse med dieselbiler produsert mellom 2014 og 2017.

Suzuki sitt utslippsjuks, gikk ut på å levere feilaktike utslippstall når bilen ble testet. Myndighetene kobler til testmaskiner og utfører en rekke tester for å finne ut om bilene slipper ut mer enn lovlige mengder forurensning. Suzuki sin juksemekanisme oppdaget når bilen ble testet og serverte falske utslippstall til testmaskinene.

Jeep er også under etterforskning i forbindelse med Stellantis-motorene. Bare i USA kan jukset komme til å koste dem mellom 25 og 30 milliarder kroner. Det kommer nok mer informasjon om denne saken utover høsten.

Dieselgate 2.0 handler ikke bare om Suzuki, men om en rekke bilmerker:

DIESELGATE 2.0
Alfa Romeo | BMW | Chevrolet | Chrysler | Citroën | Dodge | Fiat | Ford | Honda | Hyundai | Iveco | Jaguar | Jeep | Kia | Lancia | Land Rover | Lexus | Mazda | Mercedes Benz | Mini | Mitsubishi | Nissan | Opel | Peugeot | Renault | Suzuki | Toyota | Volvo

TRYKK HER for å lese mer om Dieselgate 2.0. TRYKK HER for påmelding.

Leave a Reply

%d bloggers like this: