At Mercedes Benz var blant merkene som jukset med utslippstallene fra dieselmotorene sine, er allerede opplest og vedtatt. De har betalt sine første milliarder i bøter og erstatninger, men de store klagesakene har vært på vent frem til nå.
Berørte motorer og modeller
Motorene det hittil er avdekket juks på, er OM 651, OM622, OM 626 og OM 642. Disse ble installert i Mercedes-modellene A-, B-, C-, E-, G-, R-, S- og V-klasse, samt modellseriene CLA, CLS, GLC, GLE, GLK, GLE, ML, Sprinter, Vito og Viano.
Utbetalingene er allerede gått i gang. Tilbake i 2020, betalte Mercedes Benz rundt 30 milliarder kroner i bøter og erstatninger i USA. USA har vist seg å være raske til å få ordnet opp i etterkant av utslippsjukset. I februar 2022 fikk Mercedes Benz rundt 170 millioner kroner i bøter i Sør-Korea – også der for utslippsjuks på dieselmotorer. Nå er Dieselgate 2.0 i gang i Europa og igjen er Tyskland raskt ute.
Det tyske Forbrukerrådet går til sak
I 2018 inviterte det tyske Forbrukerrådet bileiere fra hele Europa med på rettssak mot Volkswagen-konsernet og bilmerkene Audi, SEAT, Skoda, Volkswagen og Porsche. Saken vant frem i 2020. Det var kun de som hadde kjøpt bilen i Tyskland som fikk erstatning den gangen – de fikk 15% av det bilen kostet da den var splitter ny.
Alle andre fikk beskjed om å ta saken videre i sine egne land. EU var i september 2021 ute og kjeftet på Volkswagen for at de hadde brukt så lang tid på å gjøre opp for seg i andre land i Europa. Også vi burde få 15% av nybilpris. TRYKK HER for å lese mer om klagesaken mot Volkswagen-merkene.
25. mai 2022 var det Storbritannia sin tur. Samtlige 91.000 eiere som hadde rettet krav ble da tilkjent erstatning. Her, som så mange andre steder, var klagesaken et privat initiativ.
Nå er altså Dieselgate 2.0 i gang og 7. juli 2021 gikk det tyske forbrukerrådet til sak mot Mercedes Benz, på vegne av tyske bileiere. Det var åpent for påmelding frem til rettssaken startet.
12. juli 2022 startet rettssaken mellom det tyske forbrukerrådet og Mercedes Benz. Det ble da stengt for påmelding – totalt var det 2.848 bileiere som hadde registrert seg i klagesaken. Saken går i Stuttgart. Status er at dommerne nå avventer beslutninger fra EU-domstolen og den føderale domstolen. Saken fortsetter 24. januar 2023.
I februar 2022 bestemte tysk høyesterett at man har 10 år på seg for å rette krav om erstatning – ikke bare mot Volkswagen-merkene, men mot alle bilmerker hvor det ble jukset med utslipp.
Hva skjer i Norge og andre land?
I en rekke land har man nå startet klagesaker for Dieselgate 2.0 – klager som går mot resten av bilmerkene, de som ikke inngår i Volkswagen-konsernet. Også i Norge er Dieselgate 2.0 igangsatt og saken kjøres gjennom Bilklager.no, av Dag Rune Flåten – Norges fremste klageekspert. Han har tidligere vunnet mot DNB, Tesla, meglerhus og en rekke flyselskap. Til sammen har kundene hans fått tilbake godt over 500 millioner kroner.
Dersom du har eller hadde en dieselbil fra Mercedes Benz eller andre bilmerker, produsert fra ca 2005 og fremover, kan du melde deg på i klagesaken Dieselgate 2.0. TRYKK HER for å lese mer om saken, eller TRYKK HER for å komme direkte til påmelding.
Bilmerkene som inngår i klagesaken Dieselgate 2.0:
DIESELGATE 2.0
Alfa Romeo | BMW | Chevrolet | Chrysler | Citroën | Dodge | Fiat | Ford | Honda | Hyundai | Iveco | Jaguar | Jeep | Kia | Lancia | Land Rover | Lexus | Mazda | Mercedes Benz | Mini | Mitsubishi | Nissan | Opel | Peugeot | Renault | Suzuki | Toyota | Volvo
Hvor lang tid vil det ta?
Jukset fortsetter å vokse i omfang, ettersom flere og flere juskemekanismer blir avdekket. Så sent som i november 2021 ble det avdekket åtte nye juksemekanismer som frem til da ikke hadde vært kjent. Disse var blitt brukt i Mercedes Benz E-klasse med Euro 6 dieselmotor. Det viste seg at utslippene var opptil 500 prosent høyere under normal kjøring, i forhold til når bilen ble testet.
Ettersom omfanget vokser, er det også flere og flere bileiere som viser seg å ha blitt rammet. Arbeidet med klagesakene er i gang i en rekke land i Europa. Det er uvisst hvor lang tid sakene vil ta. For deg som er rammet, er det uansett viktig å ta tak i saken så raskt som mulig.
Du kan engasjere advokat, du kan gjøre alt på egenhånd, eller du kan gjøre som så mange andre og melde deg på i klagesaken Dieselgate 2.0. Det er gjerne det enkleste og det billigste. Erfaringsmessig er det bare de som retter krav som får noe.
Eksempel
Eksempelvis, da jeg kjørte klagesaken mot DNBs eiendomsfond DnB NOR Eiendomsinvest (senere omdøpt til Fortin), var det over 7.000 kunder som var rammet. Til sammen hadde de tapt flere milliarder kroner på et fullstendig ubrukelig eiendomsfond. DNB hadde dyttet fondet på kundene sine og overtalt dem til å investere.
Jeg jobbet med saken i to og et halvt år og hele tiden var det mulig å de rammede å melde seg på. Jeg hadde faktisk flere ansatte som jobbet hver dag med å ringe rundt til de rammede og tilby hjelp. Det endte med at vi hjalp rundt 1.500 av de rammede. 97% av dem vant frem og til sammen fikk de tilbake rundt en halv milliard kroner.
De 3% som ikke vant frem jobbet enten som finansrådgivere i DNB, eller de hadde sine egne investeringsselskap – de burde altså visst bedre enn å investere i dette fondet.
Flere DNB-ansatte var kunder den gangen og flere advokater sendte kunder til oss – en av dem uttalte til klienten sin “hvorfor finne opp øksa på nytt?”. Arbeidet pågikk fra januar 2014 og frem til midten av 2016.