Jeg opplever at dieselpartikkel filter lampen lyser ofte og jeg må legg ut på tur i høyt turtall for å få det brent ut. Dette skjer selv om jeg ikke tar korte turer, så problemet er ikke relatert til småkjøring. Dette medfører høyere slitasje og vil ikke være noe som eventuelt vil bli dekket av Møller/VAG som relatert til juks men bli en kost jeg selv må dekke om det medfører havari eller lignende.
Det er også byttet EGR kjøler på bilen min, men dette ble gjort før skandalen og utbedring av jukse programmet. Nybil garantien hadde heller ikke gått ut så det det ble gjort kostnadsfritt. Men jeg vet ikke om dette ble forårsaket av jukse programmet eller ikke, så om dette hadde skjedd etter nybil garantier så ville dette vært en kostnad jeg mest sannsynlig måtte dekke selv.
Jeg reagerer på at i artikkelen er påstanden om at men får dekket gratis utbedring om man har problemer som er forårsaket av skandalen. Spørsmålet mitt er hvordan skal en vanlig eier med null teknisk kompetanse kunne slå fast at dette er noe man har krav på å få utbedret uten kostnad? Møller/VAG vil bare si at dette er «slitasje» deler og normale drifts kostnader. Om man er teknisk nok til å trekke paralleller mellom problemet til jukset deres så vil man måtte bevise dette ovenfor Møller/VAG og ta en kamp for å få det dekket, om man er heldig. Det er denne uvissheten jeg ønsker kompensasjon for da jeg har null forutsetning for å vite at de problemene jeg opplever med bilen er forårsaket av jukset og at de gjemmer seg bak vanlig bruks slitasje.
Anonym