EU-domstolen, 2. juni 2022: Eiere av dieselbil med jukseprogramvare ombord har krav på erstatning

I en sak hvor eier av en C220 CDI Mercedes krever erstatning fra Mercedes-Benz, har en generaladvokat for EU-domstolen uttalt at eiere av en dieselbil med jukseprogramvare om bord har krav på erstatning fra produsenten. Europeiske dommere følger generelt rådene fra generaladvokatene.

Du kan lese mer om saken i den nedarlandske avisen AutoWeek: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/europees-hof-eigenaren-van-sjoemeldiesel-hebben-recht-op-compensatie/

Saken gjelder en eier av en C220 CDI som har saksøkt Mercedes-Benz for bruk av jukseprogramvare i bilen sin. Dette gjelder EGR-systemet, som kun fungerer innenfor visse temperaturer. Når det er kaldere ute, reduserer systemet mengden resirkulering, noe som fører til at bilen slipper ut mer NOx. Saken ble henvist til EU-domstolen av Regensburg tingrett, som stilte et forhåndsspørsmål. Den tyske domstolen hadde slått fast at det faktisk var tukling med utslippene, men lurte på om offeret har rett til å motta erstatning fra produsenten og i så fall hvordan størrelsen på den erstatningen skal beregnes. Det er foreløpig ikke klart når den europeiske domstolen vil ta stilling til saken.

Dieselgate-skandalen ble først kjent da det ble avdekket at Volkswagen hadde jukset med 11 millioner biler verden over. Ved å installere jukseprogrammer i bilene, lurte bilene seg gjennom utslippstester. I virkeligheten slapp de ut ulovlige mengder forurensning når de ikke var tilkoblet testmaskiner. 144.000 av disse bilene var solgt i Norge.

Bilene nevnt over, var de med EA189-motor. Det er senere kommet frem at jukset også gjaldt flere andre dieselmotorer fra Volkswagen, samt også flere bensin-motorer. Det er ikke betalt erstatninger for disse andre motortypene enda.

I Norge er det som kjent Dag Rune Flåten som håndterer klageprosessen. Gjennom nettsiden Bilklager.no kan berørte melde seg på i klagesaken. De kan velge mellom gratis påmelding, eller å betale en påmeldingsavgift.

Mange eiere har meldt om problemer med bilene i etterkant av den såkalte “fixen”, eller utbedringen, som ble gjort i etterkant. Det var opprinnelig planen fra Volkswagens side at dette var det eneste som skulle gjøres i Europa – at det kun var i USA de skulle betale erstatning. Denne planen falt senere i grus, da de først betalte erstatning – i tillegg til utbedringen – i Tyskland (i midten av 2020) og senere i England og Whales (mai 2022).

Utfallet i Norge er forventet å bli det samme som i andre Europeiske land og EU mener eiere bør få tilbake 15% av nybilpris. Ifølge tysk høyesterett, har man 10 år på seg for å rette krav fra da skandalen ble kjent (2016).

Mange eiere har i tillegg opplevd problemer med bilene i etterkant av utbedringen. Flere har meldt om problemene til Bilklager.no og en del av disse er publisert på Bilbloggen. Eiere har krav på erstatning uavhengig av om de har opplevd problemer i etterkant eller ikke. Du trenger ikke lenger eie bilen, det er nok at du har eid den.

Du kan lese mer om klagesakene Dieselgate og Diesselgate 2.0, samt melde krav, her:

Leave a Reply

%d bloggers like this: