Bilklager avviser samarbeid med denne mannen

Tilbyr hjelp? Jorge Jensen (bildet over) er fagdirektør hos Forbrukerrådet. Siden 2013 har han vært aktiv med sin negative omtale om arbeidet med klagesaker. Sammen med sine venner i Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet og NAF, har han flere ganger vært ute og advart mot å delta i alle mine klagesaker. Hans bidrag har ført til at mange lot være å delta eller trakk seg fra sakene som vant frem mot DNB, Tesla og Nordic Group. Takket være Jorge Jensen og hans venner, har norske forbrukere gått glipp av milliarder av kroner i erstatninger.

Les helt nederst hvorfor Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet, NAF og deres Motor tar helt feil og har tatt helt feil i alle årene siden Dieselgate-skandalen ble kjent.

Til sammen mottar Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet og NAF rundt 1 milliard kroner i året for å gjøre jobben sin (skatter, avgifter og medlemskontingenter).

Siden 2016 har de vært svært aktive i sin kritikk av arbeidet med klagesaken Dieselgate. Dette er selvsagt spesielt interessant i vår sammenheng. Gjennom bladet sitt Motor, gjennom egne pressemeldinger og et stort antall artikler i norske medier, har Jorge Jensen og hans venner rakket ned på arbeidet og meg privat.

Det var nettopp Forbrukerrådet og NAF som burde tatt tak i Dieselgate-saken, men de lot være. I Tyskland var det nettopp Forbrukerrådet og deres NAF som sørget for at flere hundre tusen europeiske bileiere kunne få rettet kravet sitt mot Volkswagen. I 2018 satte de i gang den største rettssaken som har vært i Europeisk sammenheng. Selv meldte jeg inn 1.000 norske bileiere. Ja, det ble jo til at jeg tok tak i Dieselgate-saken i Norge. De som egentlig hadde ansvaret gjorde ingen ting. Vel, det stemmer ikke helt. Først gjorde de ingen ting. Da jeg tok tak i saken, brukte de veldig mye tid og krefter på å henge ut meg og arbeidet, advare mot deltakelse, true med bøter og alt hva de kunne komme på av galskap. Uthenging i mediene ble favoritten og det fortsetter den dag i dag.

Nå ble det jo slik at vi vant frem i Tyskland, men kun de som hadde kjøpt bilen ny i Tyskland fikk erstatning den gangen. Alle vi andre – det var deltakere fra en rekke Europeiske land – fikk beskjed om å ta saken videre i våre egne land. Denne beskjeden kom fra toppnivå i EU.

Så sent som i mai i år vant de frem i England og Whales. I Norge forsøker Volkswagen fremdeles å komme seg unna. Motor, medlemsbladet til NAF, Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet støtter Volkswagen gjennom å advare mot klagesaken og mitt arbeid. De er der for å hjelpe forbrukere og bileiere, men i stedet stikker de altså kjepper i hjulene.

Tilbake i 2015 fikk godt betalte Jorge Jensen seg til å skrive følgende på Forbrukerrådet sine sider: Klagehjelp.no synes å ha glidd enda mer ut i mørket. Det siste er at de nå selger seg inn, med en påstand om at Forbrukerrådet har «godkjent» selskapet. Dette innlegget er nylig slettet fra Forbrukerrådet sine sider, men kan leses her.

Glidd enda mer ut i mørket – det var romaner han skulle ha skrevet, ikke det som i utgangspunktet skulle være viktig informasjon fra det offentlige.

Jeg har for øvrig aldri påstått at jeg har hatt noen godkjenning fra Forbrukerrådet. Jeg er trolig den i verden som er mest kritisk til deres arbeid.

Nå har de vært ute med løgner nok en gang. Nå påstår Forbrukertilsynet at jeg hevder at jeg har et samarbeid med dem. Det har jeg aldri hevdet. Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet og NAF er tre temmelig ubrukelige organer som i min erfaring ikke gjør jobben sin.

Jeg har riktignok henvendt med til alle disse tre organene gjentatte ganger, der jeg har bedt dem engasjere seg på forbrukernes side i Dieselgate-saken. Det har de aldri gjort. I stedet har de hengt ut meg og arbeidet og tatt seg god tid til å advare mot deltakelse.

Forbrukertilsynet skriver dette i et hovedoppslag på sine nettsider: Bilklager har sendt ut en SMS hvor de feilaktig viser til samarbeid med Forbrukertilsynet. Det stemmer ikke at Forbrukertilsynet er med på dette, og vi fraråder folk melde seg på.

Dette er ren løgn og i tillegg antar jeg de mente å skrive og vi fraråder folk FRA Å melde seg på. SMSen det vises til lyder som følger: I samråd med Forbrukertilsynet tilbys nå GRATIS påmelding. Krev 15% av nypris for at bilen var rammet av utslippsjuks: http://www.bilklager.no/dieselgate/

Det står IKKE samarbeid, det står samråd. Det har seg nemlig slik at Forbrukertilsynet tok kontakt for et par måneder siden og var kritiske til at jeg hadde sendt ut en SMS der jeg inviterte folk til å delta i klagesaken mot betaling. Jeg skrev om dette i et innlegg 5. september: Forbrukermyndighetene engasjerer seg

Jeg tok kritikken til etterretning og gikk over til å tilby gratis påmelding fra 23. september. Det er dette som ligger i ordet samråd. Det er slett ikke noe samarbeid.

Jeg har faktisk ALDRI skrevet noe som helst om at jeg har et samarbeid med norske forbrukermyndigheter. Jeg har flere ganger BEDT DEM engasjere seg på forbrukernes vegne, men så er det jo nettopp dette som er jobben deres. Det er dette de får til sammen rundt 1 milliard kroner for hvert år, men det virker altså som om de ikke tar dette så alvorlig.

Gjennom bladet Motor bekreftes forbrukermyndighetenes stilling til saken. Motor skrev så sent som 7. november: Motor har flere ganger skrevet om Dag Rune Flåten og hans tilbud om klagehjelp til norske bilkunder. Både forbrukermyndighetene og NAF advarer mot å få hjelp av Flåten og hans firma Bilklager, senest i en artikkel i oktober i år.

EU-kommisjonen bekrefter at norske bileiere skal ha erstatning

Basert på all hot og hetsing, skrev jeg 21. september et brev til EU-kommisjonen, der jeg ba om bekreftelse på at de faktisk mener at også norske bileiere har rett på samme erstatning som andre har fått (15% av nypris). Du kan lese brevet her.

11. november fikk vi svaret: Bekreftelse fra EU-kommisjonen!

Brevet er en bekreftelse på at alt jeg har sagt og skrevet i alle disse årene er 100% sant, samtidig som at alt det Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet, NAF, Motor og resten av hylekoret har sagt og skrevet … er 100% feil.

Bildet av Jorge Jensen er brukt temmelig tilfeldig. Jeg så bildet for en tid tilbake og kom til å undre meg på om han ikke hadde lagt seg litt ut i det siste. Jeg observerer at mine motstandere bruker de hesligste bildene de klarer å oppdrive av meg – som nå sist, da de bruker et bilde fra en YouTube-film, der de har tatt bildet sitt idet jeg er i ferd med å blunke og ser temmelig sykelig ut. Om du sjekker min YouTube-kanal, vil du se at filmen det vises til ikke finnes der. Det er faktisk mange måneder siden den ble tatt bort.

Enkelte kan kanskje få seg til å hevde at Jorge Jensen ser en smule sykelig eller overvektig ut på bildet over. Ikke vet jeg, men jeg har faktisk hatt lignende tanker om Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet og NAF. De finnes, men det virker ikke som om de fungerer helt som de skal. Alle skattepengene og medlemskontingentene som fyller lommene deres hvert år – hva får vi egentlig igjen for alt sammen?

Jeg har ikke gitt opp – langt derifra! Jeg håper nå at de leser gjennom bekreftelsen som er kommet fra øverste hold i EU om at også norske bileiere har rett på erstatning. Når jeg tenker på det, skal jeg faktisk sørge for at de får brevet tilsendt. Det er greit at de følger med på SMSene mine, men det kan jo tenkes at de ikke følger med på bloggen. Så ja, jeg skal sørge for at de får brevet tilsendt og så er det bare å håpe at de omsider – etter snart 7 års kamp – kan tenke seg å komme over på riktig lag og være med å sikre seier.

Geir Røed i Motor poster villig vekk Harald A. Møller AS (Volkswagen i Norge) sine utgåtte og etter hvert temmelig latterlige argumenter om at norske bileiere ikke har krav på noe som helst. Dette står i sterk kontrast til den virkelige verden, men det er jo ikke sikkert Røed er typen gravende journalist – kanskje er han bare en godt betalt skribent som mottar sine instrukser og utfører oppgaven uten å tenke noe særlig over rett og galt. For sikkerhets skyld skal jeg få sendt EU-kommisjonens brev også til ham. Hvem vet? Kanskje vil også Motor og NAF begynne å engasjere seg til fordel for norske bileiere? Det hadde vært noe.

Uansett, med bekreftelsen fra EU-kommisjonen, har saken tatt et langt steg i riktig retning og ferdigstilling begynner for alvor å nærme seg. Om du HAR eller HAR HATT en eller flere biler som er/var berørt av Volkswagen sitt utslippsjuks, kan du melde bilene inn i klagesaken her: https://bilklager.no/dieselgate/

Du velger selv om du vil betale påmeldingsavgift eller ikke – i samråd med Forbrukertilsynet.

Leave a Reply

%d bloggers like this: