Som mange vet, markedsførte Tesla sin toppmodell av 2015, Tesla Model S P85D med 700 hestekrefter. I virkeligheten hadde den “bare” 469, altså 30% færre hestekrefter enn det den ble markedsført med.
Selv hadde jeg en av disse bilene og jeg hadde ingen anelse om at det var 469 hestekrefter i bilen. Jeg gikk fra en Golf med med rundt 100 hestekrefter og vanlig bensinmotor til denne Teslaen og den hadde jo også Insane-modus (en knapp for å aktivere galskapen, altså full kraft), så for meg var det uansett som å kjøre rundt i et jagerfly.
På denne tiden var jeg allerede godt i gang med å jobbe med klagesaker, og vi var midt i vår største sak, der vi hjalp rundt 1.500 DNB-kunder med å få tilbake mellom 500 millioner og 1 milliard kroner etter at DNB hadde lurt på dem et forferdelig dårlig eiendomsfond (du kan lese om det her).
Da det kom for dagen at Tesla hadde solgt meg og rundt 1.500 andre nordmenn en bil med 700 hestekrefter, men levert oss en bil med 469 hestekrefter, var det klart at dette måtte tas tak i. Forbrukermyndighetene og NAF hadde som vanlig ikke løftet en finger, så jeg satte i gang arbeidet med å få oversikt over hvem som hadde kjøpt disse bilene og gikk i gang med å samle deltakere til klagen.
Forbrukerrådet var skeptiske – temmelig negative, faktisk. De mente man måtte klage innen 2 måneder. Alt etter dette var ifølge dem veldig risikabelt. Da eiere kontaktet Forbrukerrådet, fikk de klar beskjed: Hold dere unna Dag Rune Flåten og hans Klagehjelp!
Dette førte selvsagt til at de fleste takket nei til å bli med. Over halvparten av de som først hadde meldt seg på valgte å trekke seg fra klagen. I nærmiljøet kunne jeg lese på sosiale medier at jeg var en hykler, for jeg kjørte selv rundt i bilen jeg klaget på. Dette siste var jo temmelig merkelig – hadde jeg ikke rett å klage fordi jeg var berørt?
Uansett, vi vant frem i den største klagesaken som hadde vært mot Tesla i Norge frem til da. Du kan lese om det her: https://dagruneflaaten.com/sakene-vi-vant/
Også nå jobber jeg med en klagesak mot Tesla. Nå dreier det seg om at Tesla med viten og vilje har nedgradert rundt 11.000 norske Tesla Model S ETTER at bilen var levert. Det dreier seg om alle Tesla Model S produsert i perioden 2013-2016 (mange av disse ble først levert i 2017).
Nedgraderingen gjør at lading ved Teslas superladere er svært mye tregere enn før, samt at rekkevidden er kraftig redusert. Dette gir selvsagt rett på prisavslag. Veldig mange av de jeg har vært i kontakt med hadde ingen anelse om at de var berørt, før jeg informerte dem om det.
Dette er nettopp dette som gjør artikkelen om Tesla-eier Jens Evensen Jr. så interessant. Han ble solgt en bil med 700 hestekrefter i 2015, men fikk levert en bil med 462 hestekrefter. Dette gir helt opplagt rett på prisavslag. Problemet var bare at han ikke var klar over dette. Som meg og resten av oss som kjøpte bilen, var han sikkert temmelig imponert over hvor mye futt det var i bilen.
Først FEM ÅR senere ble han klar over at han var blitt lurt. Vi var da kommet til 2020. Husk at jeg vant frem mot Tesla på akkurat denne saken i 2018 og du kan være sikker på at jeg forsøkte å få med Evensen i klagesaken. Jeg forsøkte å få med alle som var berørt, men vi endte opp med 80 av 1.500 eiere i klagesaken. Kun 5,3% av de berørte ble med.
Det var en tilsvarende sak som ble kjørt av et advokatfirma i Oslo. De var 37 deltakere, så til sammen var det 7,8% av de berørte som klaget. Samtlige vant frem og fikk sin erstatning.
Husk at norske forbrukermyndigheter var ute i mediene og advarte om at man burde ha klaget innen to måneder. Jensen sin seier mot Tesla 7 ÅR etter handelen er derfor veldig viktig.
De 11.000 eierne som er berørt av nedgraderingen har også rett på erstatning, men det er som vanlig bare de som retter krav som kommer til å få noe som helst. Dette er godt innarbeidet praksis, selv om det synliggjør selskapets manglende moral. De planla og gjennomførte nedgraderingen gjennom en automatisk installert “oppgradering” av bilen. Der og da burde de kompensert alle de 11.000 berørte. Det gjorde de ikke. I stedet nektet de for å ha nedgradert bilene, helt til bevisene ble lagt frem.
Fremdeles har ikke eierne fått noe som helst, men de kommer til å få det. Sannsynligvis vil samtlige som har rettet krav få erstatning. MEN, sannsynligvis vil det kun være en veldig liten andel av de berørte.
Her kan jeg kjapt vise til en annen klagesak jeg kjører, mot Harald A. Møller AS. Det gjelder Dieselgate (dieselbiler fra Audi, SEAT, Skoda, Porsche og Volkswagen). Der er det 144.000 berørte biler i Norge, men hittil har kun 4.000 av disse rettet krav. Dette er 2,8 prosent av de berørte. Som Jensen, kan de forvente å få tilbake rundt 50.000 kroner i snitt. Dette burde kostet Volkswagen (Møller er Volkswagen i Norge) 7,2 milliarder kroner. Om ingen flere velger å rette krav, vil de trolig slippe unna med å betale 200 millioner kroner. Dette er selvsagt både synd og skam, men det er slik det fungerer. Kun de som krever vil få.
Tilbake til Tesla og deres Tesla Model S produsert i perioden 2013-2016. Dersom du HAR eller HAR HATT en av disse bilene, sørg for at du krever erstatningen du har rett på. Den kanskje enkleste måten å gjøre dette på, er å bli med i klagesaken som kjøres i regi av Bilklager.no.
For mer informasjon og påmelding: https://bilklager.no/tesla/