Forbrukertilsynet og NAF sitt ansvar overfor norske bileiere

25. november mottok jeg et 5 sider langt brev fra Forbrukertilsynet, samt vedlegg på hele 296 sider. Brevet ser ut til å dreie seg om utsendelse av SMS, der berørte bileiere oppfordres til å kreve erstatningen de har rett på for at de ble rammet av Volkswagen sitt utslippsjuks. Volkswagen jukset som kjent med 11 millioner biler og 144.000 av disse var norske.

11. november i år bekreftet EU-kommisjonen at også norske eiere har rett på erstatning (15% av nypris, altså i snitt ca 50.000 kroner per bil). Til sammen har norske eiere rett på 7,2 milliarder kroner, men hittil har kun 4.500 av de 144.000 rettet krav.

I og med at tilsynets brev er feiladressert, legger jeg det ikke ved i dette innlegget. Jeg legger imidlertid inn mitt svarbrev som ble sendt nå i sted.

Du må gjerne lese brevet og om ønskelig kan du også legge inn dine kommentarer (rull helt ned og skriv kommentaren i feltet Leave a Reply).

Om du HAR eller HAR HATT en eller flere biler som er rammet, TRYKK HER for å rette krav (gjelder dieselbiler fra Audi, SEAT, Skoda, Porsche og Volkswagen).

Saken gjelder som nevnt 144.000 norske bileiere og det er en skandale i skandalen at norske forbrukermyndigheter ikke gjør jobben sin med å hjelpe de som ble rammet.

Published by Dag Rune Flaaten

For mer om meg: https://dagruneflaaten.com.

69 thoughts on “Forbrukertilsynet og NAF sitt ansvar overfor norske bileiere

  1. Det skulle bare mangle at bileiere i Norge også skal få erstatning som andre bileiere som F.eks Tyskland

  2. De ansvarlige og importørene burde være sitt ansvar bevisst og ordnet opp i dette forlengst!
    Takk for en god jobb,håper det fører frem.

  3. At forbrukertilsynet ikke har tatt tak i dette er FLAUT, og at de ikke svarer på henvendelser fra meg på dette er altfor dårlig.
    Men nå har de muligheten å rette opp på alt med å støtte oss alle mot VW så vi kan bli ferdig med dette så fort som mulig.😉

  4. Tužen Takk for den gode og viktige jobben du gjor for alle oss 👍👏!!!! Håper det fører frem 🤗

  5. Skjønner jo at VW prøver og dysse dette ned, men at Forbrukertilsynet ikke stiller opp er jo bare uforståelig. Skam dere

  6. Brevet fra tilsynet her er da 100% legitimt! Du er klaget inn fordi du samler inn personopplysninger og sender ut spam. Ikke bare er det ulovlig, men du har i tillegg ingen måte en kan melde seg ut av dette på eller svarer på forespørsler knyttet til hvordan datainnsamlingen er gjort, eller når det ble akseptert av brukere at denne kunne benyttes! Så selv om det er en relasjon til den udugelige jobben dem gjør med dieselgate, så er det en helt annen sak. Så får du begynne å ta tak i egne praksiser du også, slik du ønsker andre skal gjøre!

  7. Takk for den gode jobben du gjør med å holde trykket oppe i denne saken som for lengst burde vært løst med erstatning på lik linje som det gjorde for tyskerne og ellers andre nasjoner. Helt utrolig dårlig av Forbrukertilsynet å ikke involvere seg i denne saken ,rett å slett skammelig er det.

  8. Når utslippsjukset ble oppdaget, ble det jo samtidig avdekket at bilene var registrert inn uten at det var betalt nok i avgifter i forhold til utslipp. Denne avgiften hadde jo da forfalt og skulle ha vært krevd innbetalt til Staten
    v/ tollvesenet) fra Registreringspliktig eier, nemlig Møller. I steden tillater Staten at bilene blir ombygget uten at avgiften blir innkrevd. Utslippet stenges, slik jeg hsr forstått det, inne i motoren og blir ikke borte. I teorien kunne bileierene nektet ombygging og sittet på gjerdet til det var betalt riktig avgift for bilene. Det ville også vært naturlig prosedyre at Møller ville ha blitt politianmeldt pga. omfanget av de unndratte avgiftene i steden for bruk av administrative tilleggsavifter.

Leave a Reply

%d bloggers like this: