Endelig skal norske eiere få sin erstatning

11. november 2022 fikk vi brev EU-kommisjonen som bekrefter at norske bileiere har rett på erstatning for at bilen ble berørt av utslippsskandalen. Brevet kom fra Justiskommisær Didier Reynders, som er leder for Europas høyeste forbrukermyndighet.

Du kan lese brevet her: https://bilklager.no/2022/11/11/dieselgate-bekreftelse-fra-eu-kommisjonen/

EU mener at alle som EIER eller HAR EID en dieselbil fra Audi, SEAT, Skoda, Volkswagen eller Porsche skal få tilbake 15% av det bilen kostet da den var ny. I snitt tilsvarer dette rundt 50.000 kroner per bil. Du kan altså kreve erstatning for alle dieselbilene du har hatt siden 2005.

Vi vet av erfaring at man må KREVE erstatningen for å få den. Den enkleste måten å gjøre dette på, er å melde seg på i klagesaken (det kan du gjøre helt GRATIS). Da gjør vi hele jobben for deg. EU-kommisjonen skriver i samme brev at de følger saken vår tett.

TRYKK HER for informasjon og påmelding.

Volkswagen hadde mulighet til å komme med et tilbud før jul, men det gjorde de ikke.

Derfor inngår vi nå samarbeid med et stort, internasjonalt selskap med over 200 advokater. De er allerede i dialog med et av de største norske advokatselskapene for å få dem også med på laget. Selskapet er gode for flere titalls milliarder kroner og de kjører allerede samme sak (Dieselgate) i andre land.

Vi er trygge på at vi vinner frem og nå kan det skje raskt.

Tysk høyesterett bestemt i februar 2022 at alle som har rett på erstatning har 10 år på seg for å kreve den (frem til 2026). Nå fylles det altså på med både penger og advokater for å få saken ferdig også i Norge.

Volkswagen har måttet punge ut i land etter land også i Europa. Det er bare et spørsmål om tid før vi er i mål.

Alt du trenger å gjøre, er å melde deg på … og det kan du gjøre helt GRATIS.
Det stenges for påmelding så snart et godt tilbud kommer på bordet.
Da snakker vi altså rundt 50.000 kroner per bil.

For påmelding: https://bilklager.no/dieselgate/

Så langt har vi rettet krav for mer enn 5.300 norske biler.
Dette er imidlertid bare 3,7 prosent av de 144.000 berørte norske bilene.
Om du HAR eller HAR HATT en dieselbil etter 2005, sørg for at også DU får erstatningen du har krav på.

15 thoughts on “Endelig skal norske eiere få sin erstatning

    1. Ja, det er veldig gode nyheter, for nå vil saken få en verdig avslutning.

      Når det gjelder navnet på selskapet, er det flere grunner til at dette ikke er publisert enda. De første som vil bli informert om dette, er deltakerne i klagesaken. De har allerede blitt informert om arbeidet med å få denne avtalen på plass og at dette har pågått gjennom store deler av 2022. Avtalen vil komme endelig på plass like over nyttår og deretter vil det informeres i tur og orden, men altså først til deltakerne i klagesaken Dieselgate.

  1. What if such a car has been owned by many Norwegian owners during its lifetime? Does this apply onlly to th final owner? Regards Rolf Prydz

    1. It’s the car that is affected, so that all of the owners in theory can claim the compensation. As the only ongoing process is the one organized by Bilklager.no, only one owner may register for each car. Additional registrations will be declined. In addition, Bilklager has made an effort to invite those who owned the car when the scandal broke, in 2016. In our view, those are likely the ones who experienced the drop in the use car price etc. Still, any one of the owners can register and claim the rightful compensation, in a first come, first served manner.

  2. Det virker veldig lite troverdig at navnet på et stort, internasjonalt advokatselskap ikke kan offentliggjøres?! Jeg forstår ikke hvilke grunner til at det hemmeligholdes.
    Etter det som skrives i artikkelen så kan alle som eier eller har eid en VW kreve erstatning. Har en bil skiftet eier 5 ganger, så er det 5 personer som får erstatning? Virker helt urealistisk.

    1. Navnet til samarbeidspartneren vil offentliggjøres så snart avtalen er signert.

      Når det gjelder en bil som eksempelvis har skiftet eier 5 ganger, er det i teorien riktig som du skriver – hvem som helst av disse eierne kan kreve erstatning, men … det er bilen som er jukset med og det er altså ett erstatningsbeløp som vil utbetales. I og med at det kun finnes en pågående sak for å hjelpe norske eiere til å få sin rettmessige erstatning, løser dette seg av seg selv.

      Bilklager har nemlig gjort en innsats for å invitere de eierne som eide bilen i 2016, da skandalen ble kjent. Det er for oss mest sannsynlig at det er disse eierne som har erfart fallet i bruktpris og så videre. Om de fikk utbedret bilen, har de gjerne også slitt med høye verkstedregninger i etterkant.

      For oss er det altså naturlig at det er disse som krever erstatningen, men det er ikke nødvendigvis disse som melder seg på. Mange har tipset ny eier om saken og mange av disse nye eierne har meldt seg på i stedet. Dette er helt i orden – det er tross alt selve bilen det er jukset med, så hvilken som helst eier av bilen kan kreve denne.

      Dersom en bil allerede er påmeldt i klagesaken, vil nye påmeldinger avvises. Vi foretar kontroller av hver påmelding, slik at det ikke finnes duplikater.

      Scenariet der alle 5 eiere ville få erstatning, er som du skriver helt urealistisk, men dette har vi god kontroll på.

  3. Ja nå gleder vi oss til å få denne saken ut av verden, og håper dette kommer på nyhetene snart. Og få loppet de største konsern for penger, når de driver med slikt juks å bedrag mot oss forbrukere. Håper de får skikkelig milionsmell å betale tilbake til oss.

  4. Hva med å søke på egenhånd og slippe at noen tar en såpass stor del av erstatningen? Hvis dette er en fastsatt og offentlig avgjørelse ? Og hvorfor kreves det advokater da??
    Kommer det godt nok frem at «gebyret» er opptil 30% av erstatningen hvis jeg har forstått det riktig?

    1. Ja, man kan absolutt gjøre ting på egenhånd. Det er særlig to grunner til at folk ikke allerede har tatt tak i saken:

      For det første vet de ikke at de har rett på noen erstatning! Det er nemlig slik at hverken forbrukermyndighetene eller NAF er ute og opplyser om dette. De kunne temmelig enkelt nådd ut til de aller fleste berørte, gjennom innlegg, artikler, pressemeldinger og så videre.

      For det andre kan det virke som om både forbrukermyndighetene og NAF er på motparten sin side. Ikke nok med at de ikke opplyser forbrukeren om kravet han har. I tillegg fraråder de forbrukeren å delta i klagesaker der hele prosessen vil bli håndtert for ham. De fraråder fra å delta, fordi det ikke er noe å hente.

      Dieselgate-saken er et veldig godt eksempel. Her har forbrukermyndighetene og NAF stått på Volkswagen sin side helt siden skandalen ble kjent i 2016. De har hevdet at norske eiere ikke har rett på annet enn utbedringen, mens Volkswagen i land etter land har måttet gjøre opp for seg. Da vi mottok brev fra EU-kommisjonen og Europas øverste forbrukermyndighet den 11. november i fjor, ble det bekreftet det jeg har sagt helt siden 2016: Også norske forbrukere har rett på erstatning, I TILLEGG til utbedringen. Det er snakk om 15% av nypris, altså rundt 50.000 kroner per bil. Til sammen, for de 144.000 rammede bilene i Norge, beløper dette seg til 7,2 milliarder kroner. Det er dette norske forbrukermyndigheter og NAF fraråder forbrukerne fra å kreve..

      Men ja, med riktig informasjon og gjerne litt bistand i forhold til hvordan, så kunne den enkelte fint ha rettet krav på egenhånd. Med den håndteringen saken har fått fra de ansvarshavende i Norge, er det imidlertid en fordel å kunne søke sammen i en sterk gruppe, ledet av en som ikke kjenner til begrepet om å gi opp. I skrivende stund er vi over 5.600 som har rettet krav gjennom klagesaken Dieselgate. Jeg er trygg på at vi vinner frem, men det er selvsagt trist med alle de som ikke har rettet krav – de ender som vanlig opp med ikke å få noe som helst.

  5. Jeg har ikke rettet klage før nå, da jeg ikke visste at jeg kunne dét. Jeg kjøpte min flotte DRØMMEBIL VW Jetta 2011, fikk beskjed om å rette på utslipp, Møller gjorde jobben, og etter det har jeg brukt 1000 vis av kroner på verksted. Det ble konstant feil i partikkelfilter, og til slutt brøyt bilen sammen. Det var 180.000 rett i vasken for meg. Jeg håper virkelig at man får beskjed om man får noen erstatning for denne tabben 🙏

    1. Du har helt rett. Det var først 11. november 2022 at norske eiere ENDELIG fikk bekreftet at de har rett på erstatning: https://bilklager.no/2022/12/16/dieselgate-forbrukertilsynet-kommenterer-brevet-fra-eu-kommisjonen/

      Selv om vi nå vet at vi har rett på erstatningen I TILLEGG til utbedringen, som det står i brevet fra EU-kommisjonen, må vil altså KREVE å få den. Den kommer ikke av seg selv. I og med at NAF og forbrukermyndighetene ikke gjør noe som helst for å hjelpe norske bileiere, må vi altså gjøre jobben selv.

      Ved å melde seg på i klagesaken Dieselgate, gjør jeg og de jeg har med meg hele jobben – en trenger bare melde seg på og så går resten av seg selv.

      Problemene du nevner i etterkant av utbedringen, er dessverre noe svært mange har opplevd. Bilen ble ikke bedre, den ble bare justert til å beholde mer av forurensningen inne i motoren. Særlig EGR-ventil og filtre har fått gjennomgår og folk har måttet punge ut enorme summer i reparasjoner. Men, nå har altså EU bekreftet at også norske eiere har rett på erstatning – endelig.

Leave a Reply

%d bloggers like this: