Brev til Forbrukertilsynet

Jeg har over en periode hatt en dialog gående med Forbrukertilsynet. Denne er omtalt i tidligere innlegg her på Bilbloggen.

Du tenker gjerne at dette vil være naturlig, i og med at jeg jobber med klagesaker og at dermed forbrukerens rettigheter står sentralt?

Joda, utvekslingen handler for så vidt om forbrukerens rettigheter. Problemet virker kanskje mer å være opplevelsen av ansvar, eller det å kunne innrømme at en har tatt feil.

Om du ønsker å kommentere brevet eller noe i sakens anledning, kan du rulle helt ned og skrive din hjertens mening.

Svarbrev til Forbrukertilsynet 20230105:

Hva tenker du? 144.000 norske biler er rammet av Dieselgate-skandalen i Norge. Jukset er bevist og Volkswagen har måttet gjøre opp for seg i land etter land. EU-kommisjonen bekreftet i november i fjor at også norske eiere har rett på erstatning, men … hva tenker du?

6 thoughts on “Brev til Forbrukertilsynet

  1. Det er fryktelig synd at Forbrukertilsynet ikke forstår hvem de representerer – forbrukerne, bileierne, oss private. Når de skinner gjennom en aversjon mot oss, virker tilsynet korrupt som løper importørenes ærend. Sånn skal det ikke være. Du må løfte dette opp i mediene, alle må lese om Bakvendtland og at korrupsjonen i Norge virker å være svært synlig og sannsynlig. Da blir Norge en Bananrepublikk.

  2. Det opplyses også fra EU – at det er opp til hvert enkelt lands myndighet og avgjøre om forbrukeren har krav på erstatning.
    Jeg er redd dette er blidt en prinsippsak for myndighetene og at de fortsatt vil gå imot erstatning.
    Men vi kan allerede nå betrakte dette som – “Bakvendtland,Bananrepublikk og korrupsjonsland”

  3. Jeg har i ung alder prøvet meg lit i politikken men slik det er i dag ser det ut til at det er full forvirring i mange ting. En skal være sterk og ha stor visdom for å nå frem med sine syns punkter.
    Jeg må bare si stå på Rune!

  4. Nesten ikke til og tro!!
    Tror nok Forbrukertilsynet vet Rune har en svært god sak, men i og med dem har ‘jobbet’ mot han alle disse årene vil det bli vanskelig for dem og snu nå når det nærmer seg slutten. Skal bli interessant og høre hva slags oppgulp dem kommer med når vi har vunnet frem. Stå på Rune!! Husk det vil bli en enorm tilfredsstillelse for deg når du nok en gang seirer over dem:))

  5. Noen tanker: Dersom dere er så sikre på å nå igjennom med erstatningskravene, Hvorfor ønsker dere da å ta inn drøye 600 kr for å være med, da dere uansett vil håve inn mellom 15.000 og 25.000 i snitt fra hver bileier? For de 5.600 som alt er påmeldt så snakker vi da om et sted mellom 84 og 140 millioner i inntekter når saken er ferdig.

    1. Svaret ligger egentlig i selve kommentaren din.
      Som du skriver, blir inntektene veldig hyggelige, men dette er først når saken er ferdig og erstatningen kommer.
      Frem til da, er det en rekke kostnader.
      Påmeldingsavgiften (fra de som ikke velger gratis påmelding) går til å finansiere arbeidet mens det pågår.
      Når saken er over, er alle lykkelige.
      For å komme dit, må jeg imidlertid dytte på en hel del penger.
      Selv om jeg står i front og gjør jobben, må derfor deltakerne selv være med og finansiere arbeidet.
      Dersom de som har ansvaret – forbrukermyndighetene og NAF – hadde gjort jobben, hadde det ikke trengtes å hente inn penger.
      De mottar allerede 200 mill (forbrukermyndighetene) og 500 mill (NAF) årlig fra norske forbrukere.
      Når de ikke gjør jobben sin, må andre gjøre den – og det koster.

Leave a Reply

%d bloggers like this: