Hva ville Nikola Tesla gjort?

Det er i dag 80 år siden Nikola Tesla døde. I og med at klagesaken Software-oppdateringen i 2019 går mot bilmerket som er oppkalt etter ham, er han på sett og vis en del av bildet.

Født i Serbia og etter hvert kjent både som ingeniør, vitenskapsmann og oppfinner. Mest kjent er han nok for sine mange bidrag innen elektromagnetisme, eller … i dag er han vel egentlig mest kjent for at han har et bilmerke oppkalt etter seg. Det heter seg at han fant opp et system for å fange opp og dele ut gratis, evigvarende strøm. I så fall var han vel et av verdens største og mest undervurderte genier. Han gikk visstnok tom for penger og fikk aldri fullført oppfinnelsen … og dokumentasjonen på dette og mange andre forunderlige oppfinnelser forsvant temmelig raskt fra hotellrommet hvor han døde for 80 år siden.

Nåja, om han ville vært fornøyd med tanke på hvordan navnet hans er blitt brukt i ettertiden eller ikke, det er ikke så godt å si. Selv tror jeg han ville hatt en stor grad av sympati med oss som jobber med å rydde opp i en urett som er begått av et bilmerke som stolt bærer hans navn.

Klagesaken Software-oppdateringen i 2019 tar tak i det faktum at Tesla gjennom en automatisk installert software-oppdatering nedgraderte samtlige Tesla Model S produsert i perioden 2013-2016. Dette gir selvsagt rett på prisavslag og Tesla er allerede dømt til å tilbakebetale eiere 130.000 kroner per bil.

Det er dette saken går ut på. Tesla måtte begrense tilgangen til batteriet, noe som både reduserer rekkevidde og øker tiden det tar å lade batteriet. De hadde ikke vært forsiktige nok i utgangspunktet, biler begynte å brenne … noe måtte gjøres og en begrensning i forhold til tilgangen til batteriet var løsningen.

Dermed hadde bilen ikke lenger de samme spesifikasjonene som den hadde da den ble solgt. Den ble nedgradert fra Teslas side i etterkant. Det er helt opplagt at kundene har rett på å få tilbakebetalt det de har betalt for mye. Om du betaler for en Porsche, men forhandleren et par år senere kommer og bytter ut Porschen med en Lada..

Tesla lovet noe de ikke kunne holde. De måtte strupe inn bilen. En nedgardert bil er en bil med andre spesifikasjoner enn den opprinnelige bilen. Man betalte full pris for den opprinnelige bilen, dermed også en temmelig kraftig overpris for den nå nedgraderte bilen. Dette er Teslas ansvar. De skulle selvsagt ha gjort de nødvendige begrensninger før bilen ble ferdigstilt og solgt. Det blir selvsagt feil å legge denne kostnaden på kundene – den må de bære selv.

Derfor er prisavslaget, eller en kompensasjon, erstatning, tilbakebetaling … kjært barn har mange navn … en helt naturlig konsekvens. Det er slik de bør, skal og må være.

Ingen ting vondt om Elon Musk og hans elbil, men her har de måttet gå inn og justere, eller nedgradere i ettertid, og kostnaden for dette må de selvsagt bære selv.

Eiere av samtlige 11.000 norskregistrerte Tesla Model S produsert i perioden 2013-2016 har rett på prisavslag. For mer informasjon og påmelding: Software-oppdateringen i 2019

Leave a Reply

%d bloggers like this: