INNHOLDSFORTEGNELSE:
Forbrukertilsynet sitt engasjement
I anledning Dieselgate-skandalen og norske forbrukermyndigheters involvering i arbeidet med å bistå norske forbrukere i å motta erstatningen EU mener de har rett på, har jeg i dag sendt et nytt brev til EU-kommisjonen.
Første gang jeg skrev dem, var 21. september i fjor. Jeg purret dem 18. oktober og mottok omsider et svar den 11. november. I svaret, bekreftet EU-kommisjonen at også norske eiere har rett på erstatning i tillegg til utbedringen (den såkalte fixen) i etter kan av at skandalen ble kjent. Dette var første gang norske forbrukeres rettigheter ble bekreftet fra noen andre enn meg.
Norske forbrukermyndigheter ble informert om brevet fra EU-kommisjonen og bekreftelsen på at også norske eiere hadde rett på erstatning. Nær 800 av deltakerne i klagesaken videresendte brevet til Forbrukertilsynet, med en klar oppfordring om å komme oss til unnsetning i arbeidet med å oppnå den erstatningen vi nå hadde fått bekreftet fra Europas øverste forbrukermyndighet.
De gjorde ingen ting.
Flere hundre av deltakerne sendte så brevet til de største norske avisene og selv sendte jeg det til både NAF og bladet deres, Motor.
Fremdeles ikke et ord.
Jeg sendte så ut en SMS til folk jeg visste var berørt, folk jeg visste hadde et legitimt krav og som jeg visste at ikke hadde noen anelse om noe av dette.
Dette resulterte i at Forbrukertilsynet og NAF engasjerte seg.
Det ble kraftig advart mot å delta i klagesaken på deres egne sider, gjennom deres egne aviser, samt i nasjonale aviser.
Ikke meld deg på, hold deg unna Dag Rune Flåten, ikke la deg lure – det var innholdet i advarslene. I skrivende stund er jeg i en disputt med Forbrukertilsynet, hvor status er at de nå vurderer å bøtelegge meg for de nevnte SMSene. De opplyser om at jeg er blitt klaget inn en rekke ganger, noe jeg svarte er å forvente, ettersom de er så tydelige og synlige med sine advarsler.
Samtidig er det gledelig at vi hele tiden blir flere deltakere i kravet. I skrivende stund er vi flere enn 5.700 norske bileiere som krever den erstatningen EU har bekreftet at vi har rett på.
I dagens brev til EU-kommisjonen, ber jeg om at de kontakter Forbrukertilsynet og bekrefter at de mener norske forbrukermyndigheter skal bistå norske berørte bileiere i å kreve sin rettferdige erstatning, samt at de også forventer at norske forbrukermyndigheter beregner selve erstatningsbeløpet den enkelte eier skal motta.
Selve e-posten jeg sendte til EU-kommisjonen i dag, 10. februar 2023

Brevet til EU-kommisjonen, der jeg ber dem kontakte Forbrukertilsynet
Norsk oversettelse av brevet
Dag Rune Flaaten – På vegne av 5. 700 rammede norske bileiere som krever erstatning fra Volkswagen i forbindelse med Dieselgate-skandalen.
Marie-Paule Benassi
Enhetsleder
og
Didier Reynders
Justiskommissær, EU
Ref: Ares(2022)7791937 – 11.11.2022
10 februar, 2023
Dieselgate Norge – Involvering fra Forbrukertilsynet
Kjære Benassi og Reynders,
Takk for brevet fra 11.november 2022, der du bekrefter at også norske eiere har krav på erstatning.
For norske eiere er dette faktisk den første bekreftelsen mottatt fra noen forbrukermyndighet. Det er unødvendig å si at brevet ditt brakte en veldig velkommen og lenge søkt støtte og bekreftelse på vår innsats for å komme til enighet med Volkswagen også i Norge.
I brevet skrev du følgende:
Myndighetene konkluderte med at Volkswagens handelspraksis når det gjelder markedsføring av dieselbiler utstyrt med ulovlige avgassmanipulasjonssystemer var i strid med EUs forbrukerlovgivning. Disse forbrukervernreglene gjelder tilsvarende også i Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS) og dermed for norske forbrukere.
Du avsluttet brevet med følgende ord:
Jeg håper at denne informasjonen er nyttig for deg.
Det ville være vanskelig å uttrykke hvor stor takknemlighet jeg og alle deltakerne i klagesaken har for din støtte. Etter å ha mottatt brevet ditt, foreslo jeg for deltakerne at de skulle sende brevet til Forbrukertilsynet, sammen med en oppfordring om involvering på våre vegne. Vi ønsket at de skulle gjøre budskapet kjent for de 96% av de norske eierne som fortsatt ikke har sluttet seg til erstatningskravet. Nesten 800 deltakere videresendte brevet ditt til Forbrukertilsynet, men til vår store overraskelse og skuffelse gjorde de ingenting.
Vi fikk brevet sendt til NAF, den norske bileierorganisasjonen, samt til de store norske avisene, men ikke et ord.
Jeg endte opp med å sende ut en SMS til folk jeg visste var berørt og fortsatt ikke hadde noen anelse om at de hadde rett til kompensasjon. Sist jeg skrev til deg, opplyste jeg at vi var mer enn 3.200 norske eiere som krever erstatning fra Volkswagen. Nå er vi flere enn 5.700 eiere som krever å bli kompensert. Årsaken til denne økningen i antall, er i stor grad den nevnte SMS-en jeg sendte.
I henhold til norsk lov skal du ikke sende en SMS til folk med mindre de har bedt deg om det på forhånd. Grunnen til at jeg valgte å gjøre det likevel, var at de berørte eierne ikke hadde noen anelse om at de kunne kreve erstatning, og de som var ansvarlige for å fortelle dem, bestemte seg for å ikke gjøre noe.
SMS-en gikk ikke upåaktet hen, og Forbrukertilsynet, sammen med NAF, har gjentatte ganger vært i media og advart folk om å bli med på kravet. De ser fortsatt ut til å mene at norske eiere ikke har rett til å bli kompensert – selv etter å ha mottatt brevet ditt hundrevis av ganger.
På nåværende tidspunkt har myndighetene informert meg om at de planlegger å bøtelegge meg.
Jeg husker i juni 2022 at EU-kommisjonen informerte medlemslandene om at de var forventet å hjelpe forbrukerne med å motta kompensasjonen, og at myndighetene også skulle beregne summen som skulle mottas av hver berørte eier.
Dette er nevnt i flere artikler, for eksempel denne:
https://www.rtve.es/noticias/20220602/abogado-general-ue-reconoce-derecho-pedir-indemnizacion-escandalo-del-dieselgate/2357843.shtml
I Spania krevde en nasjonal domstol i Madrid kort tid etter at myndighetene informerte hver berørt eier om deres rett til å kreve erstatning. Årsaken til dette var at myndighetene flere år tidligere hadde instruert eierne om å få bilene sine utbedret (den såkalte fixen), uten å informere dem om at de også kunne kreve erstatning. Som følge av dette fikk eieren nå ytterligere fem år på seg til å kreve sin rettmessige erstatning:
https://www.elmundo.es/motor/2022/06/07/629ef4f1e4d4d8980c8b457f.html
Jeg blir selvsagt veldig motivert av å se hvordan nasjonale domstoler og myndigheter påvirkes av uttalelser og forslag fra EU-kommisjonen. Samtidig er jeg veldig overrasket og skuffet over hvordan Forbrukertilsynet fortsetter å ignorere rettighetene til sine forbrukere. Ikke bare det, de fortsetter aktivt å påstå at norske forbrukere ikke har rett til å bli kompensert, og at de bør unngå å delta i klagesaken.
På vegne av alle de 144.000 berørte bileierne i Norge, men spesielt på vegne av de 5.700 som aktivt har valgt å kreve en rettferdig erstatning, vil du finne tid til å kommunisere til Forbrukertilsynet at de faktisk forventes å bistå forbrukerne i denne saken, og ikke fraråde dem å kreve erstatning?
Direktør i Forbrukertilsynet er Trond Rønningen:
https://www.forbrukertilsynet.no/ansatt/trond-ronningen
Vi er fast bestemt på å ikke gi opp før vi får en rettferdig kompensasjon, men vårt rettferdige arbeid blir gjort ekstremt vanskelig gjennom Forbrukertilsynets involvering. Faktisk skrev den norske Volkswagen-advokaten til meg i januar (samme dag som den siste advarselen om å bli med ble publisert i en av de største norske nyhetssidene) at han hadde lagt merke til at myndighetene ikke støttet vårt arbeid eller vårt krav, og at han derfor ikke ville svare på flere av våre henvendelser.
Som jeg nevnte i mitt forrige brev, er jeg sikker på at vi vil komme til enighet også i Norge etter hvert, og din bekreftelse per 11. november 2022 er til stor hjelp i vårt arbeid.
Jeg er beæret over at du fant tid til å svare på brevet mitt fra 21. september 2022, men jeg våger å be om din hjelp enda en gang. Ved å fastslå at det stemmer at EU forventer at de nasjonale myndighetene støtter de berørte eierne i deres kamp for å få en rettferdig kompensasjon og bestemmer summen som skal kompenseres. Sammen med hundrevis av deltakere har jeg gjort Forbrukertilsynet oppmerksom på dette, men jeg er tydeligvis ikke verdig deres oppmerksomhet.
Hvis du svarer meg, vil jeg gjøre budskapet hørt og kjent.
Hvis du svarer direkte til Forbrukertilsynet, håper jeg du vil sende meg en kopi av brevet, slik at jeg vet at budskapet er mottatt og kan holde de berørte informert – til nå har jeg vært den eneste stemmen i dette arbeidet. Jeg håper dette endrer seg snart, og nok en gang vil noen ord fra deg garantert ha akkurat den effekten.
Jeg vil avslutte dette brevet med å nevne at de 96% av eierne som fortsatt ikke har rettet krav for å bli kompensert, vil ende opp med å tape 1 milliard euro på dette. Dette, hvis bare de som krever å bli kompensert, ender opp med å bli kompensert – som det har vært for hver klagesak jeg har håndtert de siste 10 årene. Dersom Forbrukertilsynet informerer eierne om retten til å få erstatning, vil dette veldige tapet unngås.
I takknemlighet og med vennlig hilsen
Dag Rune Flaaten
Bilklager.no
www.bilklager.no
info@bilklager.no
På vegne av 5. 700+ rammede bileiere i Norge som krever en rettferdig erstatning fra Volkswagen i forbindelse med Dieselgate-skandalen.
Hva tenker du?
Etter å ha vært den eneste som engasjerte seg i saken fra skandalen ble kjent i 2016 og frem til nå, er det svært gledelig å se at flere og flere tar bladet fra munnen og lar sine tanker komme til uttrykk i kommentarfeltene i innleggene her på Bilbloggen.
Jeg ser ikke bort fra at saken etter hvert blir plukket opp av nasjonale medier, for det skal vanskelig gjøres å holde det voksende engasjementet fra de berørte skjult stort lenger.
Har du noen tanker i forhold til brevet eller saken for øvrig? Rull i så fall helt ned og trykk på Leave a Reply for å dele dine tanker.
Veldig bra jobba! Støttes fullt ut!
Flott, Rune. Du gjør en formidabel jobb for oss forbrukere. Det er ikke bare beklagelig den måten norske forbrukermyndigheter behandler oss på, og da spesielt du som står i forreste rekke. Det er intet mindre enn en skandale at vi ikke blir mer ivaretatt. Men jeg antar st dersom forbrukermyndighetehe hadde ment at det var vi forbrukerne, som burde betale erstatning til bilindustrien, hadde det bare blitt lagt inn trekk i lønn og godtgjørelse. Slik er vi prisgitt dagens norske myndigheter som ikke enser oss forbrukerne.
Stå på Rune. Du gjør en fremragende jobb.
Takk for den gode jobben du gjør Dag Rune. Det kan vel våre en sak for TV2 hjelper deg dette.
For en fantastisk jobb du gjør. Jeg er svært takknemlig. Det er uforståelig at ikke norske forbrukermyndigheter støtter dette, men tvert imot motarbeider den jobben du gjør.
Hei.
Skal bli interessant og se hva slags oppgulp Forbrukertilsynet kommer med når dem om litt mottar brevet fra EU kommisjonen og begrunnelsen for at dem ikke har valgt og føre saken for oss forbrukere. Som jeg nevnte i kommentaren i går vil det være en skandale hvis dette ikke for etterspill av de som til de grader motarbeider Dag Rune!
Men tror det gått prestisje i denne saken for Forbrukertilsynet, og at dem vil tape ansikt( og forhåpentligvis jobben ) når dette til slutt vil komme på alle nyhetskanaler. For det gjør det til slutt!!!
Du gjør en formidable jobb Dag Rune
Forbruker direktør – jeg har tygd på ordet noen ganger å fatter ikke hva slags tullebukk denne Trond Rønningen er. At han overhodet har magemål til å gå ut med brevet om sms og på toppen av det hele bøtelegge forholdet – helt utrolig klønete. Forbruker direktør – hva skal til for å besitte en sånn stilling tenker jeg – klovn er et bilde som stadig popper opp. Tenk om han hadde brettet opp ermene å begynt å jobbe med det som er grunnlaget for utsendelsen av sms’er. Bot på kr 5000.- pr uke ?? Hvor lenge skal det vare ?? Skal han ha info om alle og enhver som mottok sms eller hva dreier det seg om? Forbruker direktør ?? Det koster oss som er med på laget under 1 krone pr uke i spleiselaget å tilfredsstille klovnen om boten skulle ha rot i virkeligheten. Det som gjør meg virkelig forbannet er at vi som har blitt svindlet er med å spytter inn penger i et annet spleiselag som lønner klovnen. Forbruker direktør, klovn – you name it – supperåd er vel et bedre ord kanskje – livets rett kan det tilsynet umulig ha !
Stå på Dag Rune – du må sikkert brette opp ermene en del ganger enda men husk at du har snart 6000 stemmer i heiagjengen som følger deg
Takk, Dag Rune Flaathen for at du står på og at du gjør en formidabel jobb!
Det er et meget godt og saklig brev du har skrevet til EU – kommisjonen.
Dette tror jeg kan bli vendepunktet til at Forbrukertilsynet snur i saken,
hvis EU tar direkte kontakt med tilsynet.
Stå på for en rettferdig kompensasjon for berørte norske bileierne. Rett skal være rett!
Dette brevet var skrevet og formulert veldig bra på vegne av oss alle berørte samt også er det på et bra tidspunkt i saken å få frem hvordan forbrukertilsynet går frem nå slik at EU nå får se hvor likegyldige de har fremstått her . Det blir virkelig spennende å se utviklingen videre og om forbrukertilsynet foretar seg noe når de får svar etterhvert tilbake fra EU kommisjonen.
Stå på Dag Rune!Takk for din flott innsats.
Vi får håpe EU tar direkte kontakt med ForbrukerTilsynet🙏🙏
Stå på, vi trenger sånne som deg. Håper du/vi vinner og at de som er ansvarlige for jukset får svi litt.