Nytt brev til EU-kommisjonen: Forbrukertilsynet sitt engasjement

INNHOLDSFORTEGNELSE:

Forbrukertilsynet sitt engasjement

I anledning Dieselgate-skandalen og norske forbrukermyndigheters involvering i arbeidet med å bistå norske forbrukere i å motta erstatningen EU mener de har rett på, har jeg i dag sendt et nytt brev til EU-kommisjonen.

Første gang jeg skrev dem, var 21. september i fjor. Jeg purret dem 18. oktober og mottok omsider et svar den 11. november. I svaret, bekreftet EU-kommisjonen at også norske eiere har rett på erstatning i tillegg til utbedringen (den såkalte fixen) i etter kan av at skandalen ble kjent. Dette var første gang norske forbrukeres rettigheter ble bekreftet fra noen andre enn meg.

Norske forbrukermyndigheter ble informert om brevet fra EU-kommisjonen og bekreftelsen på at også norske eiere hadde rett på erstatning. Nær 800 av deltakerne i klagesaken videresendte brevet til Forbrukertilsynet, med en klar oppfordring om å komme oss til unnsetning i arbeidet med å oppnå den erstatningen vi nå hadde fått bekreftet fra Europas øverste forbrukermyndighet.

De gjorde ingen ting.
Flere hundre av deltakerne sendte så brevet til de største norske avisene og selv sendte jeg det til både NAF og bladet deres, Motor.
Fremdeles ikke et ord.

Jeg sendte så ut en SMS til folk jeg visste var berørt, folk jeg visste hadde et legitimt krav og som jeg visste at ikke hadde noen anelse om noe av dette.

Dette resulterte i at Forbrukertilsynet og NAF engasjerte seg.
Det ble kraftig advart mot å delta i klagesaken på deres egne sider, gjennom deres egne aviser, samt i nasjonale aviser.

Ikke meld deg på, hold deg unna Dag Rune Flåten, ikke la deg lure – det var innholdet i advarslene. I skrivende stund er jeg i en disputt med Forbrukertilsynet, hvor status er at de nå vurderer å bøtelegge meg for de nevnte SMSene. De opplyser om at jeg er blitt klaget inn en rekke ganger, noe jeg svarte er å forvente, ettersom de er så tydelige og synlige med sine advarsler.

Samtidig er det gledelig at vi hele tiden blir flere deltakere i kravet. I skrivende stund er vi flere enn 5.700 norske bileiere som krever den erstatningen EU har bekreftet at vi har rett på.

I dagens brev til EU-kommisjonen, ber jeg om at de kontakter Forbrukertilsynet og bekrefter at de mener norske forbrukermyndigheter skal bistå norske berørte bileiere i å kreve sin rettferdige erstatning, samt at de også forventer at norske forbrukermyndigheter beregner selve erstatningsbeløpet den enkelte eier skal motta.

Selve e-posten jeg sendte til EU-kommisjonen i dag, 10. februar 2023

Brevet til EU-kommisjonen, der jeg ber dem kontakte Forbrukertilsynet

Norsk oversettelse av brevet

Hva tenker du?

Etter å ha vært den eneste som engasjerte seg i saken fra skandalen ble kjent i 2016 og frem til nå, er det svært gledelig å se at flere og flere tar bladet fra munnen og lar sine tanker komme til uttrykk i kommentarfeltene i innleggene her på Bilbloggen.

Jeg ser ikke bort fra at saken etter hvert blir plukket opp av nasjonale medier, for det skal vanskelig gjøres å holde det voksende engasjementet fra de berørte skjult stort lenger.

Har du noen tanker i forhold til brevet eller saken for øvrig? Rull i så fall helt ned og trykk på Leave a Reply for å dele dine tanker.

Published by Dag Rune Flaaten

For mer om meg: https://dagruneflaaten.com.

14 thoughts on “Nytt brev til EU-kommisjonen: Forbrukertilsynet sitt engasjement

  1. Flott, Rune. Du gjør en formidabel jobb for oss forbrukere. Det er ikke bare beklagelig den måten norske forbrukermyndigheter behandler oss på, og da spesielt du som står i forreste rekke. Det er intet mindre enn en skandale at vi ikke blir mer ivaretatt. Men jeg antar st dersom forbrukermyndighetehe hadde ment at det var vi forbrukerne, som burde betale erstatning til bilindustrien, hadde det bare blitt lagt inn trekk i lønn og godtgjørelse. Slik er vi prisgitt dagens norske myndigheter som ikke enser oss forbrukerne.
    Stå på Rune. Du gjør en fremragende jobb.

  2. Takk for den gode jobben du gjør Dag Rune. Det kan vel våre en sak for TV2 hjelper deg dette.

  3. For en fantastisk jobb du gjør. Jeg er svært takknemlig. Det er uforståelig at ikke norske forbrukermyndigheter støtter dette, men tvert imot motarbeider den jobben du gjør.

  4. Hei.
    Skal bli interessant og se hva slags oppgulp Forbrukertilsynet kommer med når dem om litt mottar brevet fra EU kommisjonen og begrunnelsen for at dem ikke har valgt og føre saken for oss forbrukere. Som jeg nevnte i kommentaren i går vil det være en skandale hvis dette ikke for etterspill av de som til de grader motarbeider Dag Rune!
    Men tror det gått prestisje i denne saken for Forbrukertilsynet, og at dem vil tape ansikt( og forhåpentligvis jobben ) når dette til slutt vil komme på alle nyhetskanaler. For det gjør det til slutt!!!

    Du gjør en formidable jobb Dag Rune

  5. Forbruker direktør – jeg har tygd på ordet noen ganger å fatter ikke hva slags tullebukk denne Trond Rønningen er. At han overhodet har magemål til å gå ut med brevet om sms og på toppen av det hele bøtelegge forholdet – helt utrolig klønete. Forbruker direktør – hva skal til for å besitte en sånn stilling tenker jeg – klovn er et bilde som stadig popper opp. Tenk om han hadde brettet opp ermene å begynt å jobbe med det som er grunnlaget for utsendelsen av sms’er. Bot på kr 5000.- pr uke ?? Hvor lenge skal det vare ?? Skal han ha info om alle og enhver som mottok sms eller hva dreier det seg om? Forbruker direktør ?? Det koster oss som er med på laget under 1 krone pr uke i spleiselaget å tilfredsstille klovnen om boten skulle ha rot i virkeligheten. Det som gjør meg virkelig forbannet er at vi som har blitt svindlet er med å spytter inn penger i et annet spleiselag som lønner klovnen. Forbruker direktør, klovn – you name it – supperåd er vel et bedre ord kanskje – livets rett kan det tilsynet umulig ha !
    Stå på Dag Rune – du må sikkert brette opp ermene en del ganger enda men husk at du har snart 6000 stemmer i heiagjengen som følger deg

  6. Takk, Dag Rune Flaathen for at du står på og at du gjør en formidabel jobb!

    Det er et meget godt og saklig brev du har skrevet til EU – kommisjonen.
    Dette tror jeg kan bli vendepunktet til at Forbrukertilsynet snur i saken,
    hvis EU tar direkte kontakt med tilsynet.

  7. Dette brevet var skrevet og formulert veldig bra på vegne av oss alle berørte samt også er det på et bra tidspunkt i saken å få frem hvordan forbrukertilsynet går frem nå slik at EU nå får se hvor likegyldige de har fremstått her . Det blir virkelig spennende å se utviklingen videre og om forbrukertilsynet foretar seg noe når de får svar etterhvert tilbake fra EU kommisjonen.

  8. Stå på Dag Rune!Takk for din flott innsats.
    Vi får håpe EU tar direkte kontakt med ForbrukerTilsynet🙏🙏

  9. Stå på, vi trenger sånne som deg. Håper du/vi vinner og at de som er ansvarlige for jukset får svi litt.

Leave a Reply

%d bloggers like this: