Dieselgate

Du som eide eller fortsatt eier en Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda eller Porsche berørt av utslippsjukset:

DET ER IKKE FOR SENT: 11. november 2022 mottok vi brev fra EU-kommisjonen som bekrefter at norske bileiere har rett på erstatning!

Man har 3 år på å kreve erstatning fra man VISSTE eller BURDE VISST at man kunne rette krav.

VW, NAF og norske forbrukermyndigheter har hele tiden sagt at norske eiere IKKE har rett på erstatning, men kun utbedring av bilen.

DETTE ER FEIL! EU bekrefter at også norske eiere har rett på erstatning I TILLEGG til utbedringen.

11. november 2022 er derfor datoen da norske eiere FØRST KUNNE VITE at de har rett på erstatning.

TRYKK HER for å lese brevet.

Ifølge EU skal alle berørte få tilbakebetalt 15% av nybilpris fra Volkswagen.
Ifølge tysk høyesterett har man 10 år på seg til å rette krav (skandalen ble kjent i 2016).
Vi vet av erfaring at man må kreve erstatningen for å få den.
Vi tar oss av hele klageprosessen – alt du trenger å gjøre er å melde deg på.

Bli med 5.600 norske bileiere og krev 15% av nypris i erstatning, pluss forsinkelsesrenter
( i snitt 64.300 kroner per bil)

Du kan melde deg på GRATIS og du trenger ikke lenger eie bilen.

Påmelding Dieselgate

Kampanjepris

Påmelding til klagesaken Dieselgate

Kun 679 kr
Normalpris 849 kr
Du sparer 20% eller 170 kr

Ønsker du å få tilsendt faktura eller gratis påmelding? Fyll i så fall ut skjemaet under.

Hva er mest lønnsomt?

Dersom erstatningen din er på mer enn 4.245 kroner, vil det være mest lønnsomt å betale 849 kroner ved påmelding. Grunnen er at du da beholder 70% av erstatningen. EU mener vi skal ha 15% av det bilen kostet da den var ny – med forsinkelsesrenter tilsvarer dette ca 64.300 kroner per bil.

Ved 64.300 kroner i erstatning, vil du motta 45.000 kroner om du beholder 70% av erstatningen, mens du mottar 32.000 kroner om du beholder 50% av erstatningen. Resten går til oss som gjorde jobben og våre sponsorer.

Hvem som helst kan bli sponsor og om du er sponsor i tillegg, vil du sitte igjen med en veldig hyggelig sum når saken er vunnet.

Deltakerliste med krav oversendes fortløpende.
Neste krav er planlagt sendt 20. februar 2023.

DET STENGES FOR PÅMELDING NÅR SAMTLIGE DELTAKERE I GRUPPEN HAR MOTTATT SIN ØKONOMISKE KOMPENSASJON.

  • Det gjør ikke noe om du ikke eier bilen lenger.
    • Bilen kan være kjøpt ny, leaset, firmabil eller kjøpt brukt.
  • Bilen må være produsert mellom 2007 og 2015.
    • Det er i ettertid blitt påvist at VW fortsatte jukset etter at de ble avslørt:
      • Biler produsert 2012-2016 med motortype EA288 er rammet.
      • Biler produsert 2003-2022 med motortype EA896, EA897 og EA898 er rammet.
  • Bilen må ha dieselmotor.
  • Bilen må være av typen Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda eller Porsche (for andre merker, se Dieselgate 2.0).
  • Det er kun de som krever erstatning som får det, så krev erstatning du også!
  • Du må ha meldt deg på klagesaken før Volkswagen har betalt kompensasjon til samtlige eksisterende medlemmer i gruppen. Så snart dette er tilfelle, vil det stenges for påmelding og saken avsluttes.

Den siste utviklingen i saken

Hvorfor kreve erstatning i 2023?

Går det an å vinne frem så lang tid etter at skandalen ble kjent?

Vanligvis ikke, men nå er det slik at det er Volkswagen som har ventet i 6 år med å gjøre opp for seg i Norge. Det er altså på grunn av dem at saken fremdeles pågår. Det ville være feil om det skulle lønne seg for Volkswagen å trekke ut tiden. Dessuten har tysk høyesterett bestemt at man har 10 år på seg for å rette krav (frem til 2026)!

Hele 144.000 norske biler ble jukset med og ingen har fått erstatning enda.

La oss derfor samle oss i en slagkraftig gruppe og kjøre en felles prosess. Du som har eller hadde en av de berørte bilene, har rett på erstatning. Volkswagen har betalt over 400 milliarder kroner i bøter og erstatninger verden over, men ingen ting til norske bileiere – enda. Nå er det norske bileiere sin tur til å få betalt. 144.000 norske biler ble jukset med.

Dag Rune Flåten har siden 2013 hjulpet norske forbrukere og bedrifter med å få tilbake mellom 500 millioner og 1 milliard kroner i erstatninger fra banker, finansselskap, bilindustrien og en rekke flyselskap. Den første norske Dieselgate-gruppen ligger til behandling hos Forbrukerklageutvalget.

Nå samles de siste norske deltakerne til klagesaken

Det vil være åpent for påmelding helt frem til Volkswagen er ferdige med å betale kompensasjon til samtlige deltakere i gruppen. Dermed er det i Volkswagen sin interesse å gjøre seg ferdige i Norge. Frem til utbetalingene er fullført, vil vi fortsette å sende dem krav, med oversikt over nye og eksisterende deltakere i klagesaken.

Dessverre er det slik at bare de som krever erstatning vil få det.

Det gjør ikke noe om du ikke eier bilen lenger. Det gjør heller ikke noe om du hadde den på verksted og fikk utbedret feilen (svært mange har hatt mye trøbbel med bilen etter utbedringen).

ALLE som hadde en av de berørte bilene har krav på erstatning, men du er nødt til å kreve for å få. Og ja, du kan kreve erstatning for alle berørte biler du har eller har hatt.

Selv om saken er gammel – og mange har glemt den – er det først nå den skal behandles i Norge. Hele 144.000 norske biler var berørt. Krev erstatning du også.

Hvorfor har ikke Forbrukerrådet og NAF ordnet opp, slik de gjorde i Tyskland?

I Tyskland var det den tyske versjonen av Forbrukerrådet og NAF som kjørte prosessen mot Volkswagen og sørget for at bileiere fikk erstatning. Hvorfor har ikke det NORSKE Forbrukerrådet og NAF ordnet opp for norske bileiere? Dette er selvsagt et meget godt spørsmål.

NAF mottar over 500 millioner kroner i medlemskontingenter fra landets bilister, men hva gir de tilbake? Et magasin 6 ganger i året, som er så stappet med reklame at en skulle tro det kunne gis ut gratis, ja, men gir de noe mer?

Og hva har det norske Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet gjort? De som blir betalt over 200 millioner skattekroner hvert år, for å hjelpe norske forbrukere? Det eneste synlige engasjementet i denne saken, har vært å aktivt motarbeide de som faktisk har forsøkt å hjelpe norske bilister.

I november 2022 mottok vi brev fra EU-kommisjonen som bekrefter at norske eiere har rett på erstatning. Nær 800 av deltakerne i klagesaken sendte dette brevet videre til Forbrukertilsynet, med en oppfordring om å bistå oss i arbeidet. Også NAF og mediene fikk tilsendt brevet.

I mars 2022 påla en nasjonal domstol spanske myndigheter å informere hver eneste berørte bileier om at han kan kreve erstatning og at han har frem til 2026 med å gjøre dette.

I Norge måtte det et privat initiativ til, og bilistene måtte selv skyte inn penger for å finansiere arbeidet. I tillegg motarbeider forbrukermyndighetene og NAF arbeidet. Vi får håpe nevnte medlemskontingenter og skattekroner brukes til fornuftige formål, selv om bileierne ikke ser ut til å dra særlig nytte av dem.


Det å delta i Dieselgate gjennom Bilklager.no fungerer som følger:

1

Påmelding

Om du ønsker å kreve erstatning for at du eier eller eide en av de berørte bilene, meld deg på klagesaken Dieselgate.

Du kan velge mellom å betale en påmeldingsavgift og motta 70% av erstatningen, eller du kan melde deg på helt GRATIS og motta 50% av erstatningen.

2

Oppfølging

Vi samler sammen deltakerne, håndterer hele klageprosessen og holder alle deltakerne orientert gjennom regelmessige nyhetsbrev, der vi oppdaterer om fremdriften gjennom hele sakens levetid.

Det er mange fordeler med å stå sammen som en slagkraftig gruppe i møte med en så stor og mektig motpart. Hele 144.000 norske bileiere har rett på erstatning, med det er kun de som KREVER erstatning som vil få det.

I tråd med EUs oppfordring krever vi erstatning (15% av nybilpris). I tillegg krever vi forsinkelsesrenter for at Volkswagen haler ut tiden.

3

Forhandling

Vi håndterer klageprosessen og retter krav om erstatning på vegne av alle deltakerne våre.

I september 2021 var EU ute og oppfordret Volkswagen om å bli ferdige med å betale erstatning til kunder i Europa. Ifølge EU må vi få det samme som de fikk i Tyskland, altså 15% av nybilpris.

4

Resultat

Dette betyr at prosessen blir langt rimeligere og inneholder en betydelig lavere risiko enn om du skulle igangsatt en omfattende klageprosess på egenhånd.

Til deg som er berørt men usikker på om du skal melde deg på: Din bil var berørt på samme måte som 11 millioner andre biler. Norske forbrukere har minst like gode rettigheter som i Tyskland og andre land. Det er NÅ saken skal behandles i Norge. Derfor er det NÅ du må kreve din rettmessige erstatning.

Kundene forteller er en samling vitnesbyrd, der kundene forteller hvordan det var å få hjelp med å få penger tilbake.

De måtte alle signere avtaler om taushet i bytte mot erstatningen de fikk. Dersom de gikk ut i mediene og snakket negativt om selskapet som hadde lurt dem, kunne selskapet kreve pengene tilbake.

Dermed har det vært veldig få positive medieoppslag om arbeidet med å hjelpe folk med å få erstatninger.

Kundene forteller er derfor en helt unik bok, der kunder har turt å stå frem og fortalt sin historie – selv om dette kunne få alvorlige konsekvenser.

Problemer i etterkant av oppdateringen

Har du hatt problemer med bilen i etterkant av oppdateringen? I så fall er du ikke alene.

Det har ingen betydning for om du kan kreve erstatning eller ikke, men det kan jo være interessant å lese om problemene folk har opplevd i etterkant av oppdateringen / fixen.

Under kan du se noen av problemene som er rapportert inn til Bilklager.no:

Ønsker du å motta nyhetsbrevet vårt?

Få siste nytt rett i innboksen.

%d bloggers like this: